Asiakaslähtöisyys perhesosiaalityön erityisen tuen työprosesseissa
Tenhovuori, Heli (2023-10-13)
Tenhovuori, Heli
Lapin yliopisto
13.10.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231013140046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231013140046
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee lapsiperheiden sosiaalityöhön kuuluvan perhesosiaalityön erityisen tuen työn järjestämistapoja ja työprosesseja asiakaslähtöisyyden viitekehyksestä. Tarkoituksena on selvittää, miten asiakaslähtöisyys ilmenee perhesosiaalityön erityisen tuen työn järjestämistavoissa ja prosesseissa. Asiakaslähtöisyys paikantuu tutkimuksessa sekä tutkimuskirjallisuuden perusteella rakennettuun käsitteistöön että perhesosiaalityön kontekstissa erityisen tuen asiakkaan asemaan ja oikeuksiin. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa on organisaatiotutkimuksen elementtejä. Tieteenfilosofisena lähtökohtana toimii kriittinen realismi ja ontologisena lähtökohtana lisäksi prosessifilosofia.
Aineisto koostuu kolmen hyvinvointialueen tai kunnan perhesosiaalityön eri työvaiheissa työskenteleville työntekijöille järjestetyistä ryhmämuotoisista teemahaastatteluista. Haastatteluja oli seitsemän ja ne toteutettiin huhti-toukokuussa 2023. Analyysitapana on teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa on käytetty luokittelua. Tarkoituksena on tuottaa tietoa, jota voi hyödyntää asiakaslähtöisyyden vahvistamisessa ja työprosessien kehittämisessä sosiaalialalla.
Analyysin pohjalta tutkielmassa eritellään perhesosiaalityön työn järjestämistapoja ja työprosesseja ja sitä, miten asiakaslähtöisyys niissä ilmenee. Analyysin perusteella työn järjestämistavat ovat kytköksissä asiakaslähtöisyyteen. Prosessien sisällä työntekijöiden mahdollisuudet turvata asiakaslähtöisyyden toteutuminen jäävät vaillinaisiksi, jos työn järjestämistavat eivät tue asiakaslähtöisyyttä. Asiakaslähtöisyys ilmenee pääosin prosesseissa suhdeperustaisuuden, osallisuuden, tarveperustaisuuden ja yhdenvertaisuuden kautta.
Synteesinä muodostui kolme kokonaisuutta, joiden kautta asiakaslähtöisyys prosesseissa ilmenee ja jotka ovat asiakaslähtöisyyden toteutumisen kannalta työn järjestämistavoissa ja työprosesseissa oleellisia. Nämä ovat prosessin eheys, asiakaslähtöisyys prosessien perusteluissa ja ammattilaisten asiantuntijuuden ja osaamisen hyödyntäminen prosesseissa. Tuen kokonaisuudessa sekä perhesosiaalityön sisäisten prosessien että monialaisten yhteistyöprosessien eheys on tärkeää asiakaslähtöisen lopputuloksen saavuttamisessa. Tulokset johdattavat tarkastelemaan erityisen tuen tarpeen määritelmää, kriteerejä ja erityisen tuen tarpeessa olevan asiakkaan asemaa perhesosiaalityössä. Sen tuoma lisäarvo asiakkaalla voi jäädä työn järjestämistapojen ja järjestelmäkeskeisyyden vuoksi todentumatta, jos asiakaslähtöisyys jää prosessien perusteluissa toissijaiseksi. Eri koulutustaustaisten työntekijöiden asiantuntijuudessa ja osaamisessa on hyödyntämättä olevaa potentiaalia, jota voidaan saada käyttöön osaamisen ja asiantuntijuuden tarkoituksenmukaisemmalla kohdentamisella.
Aineisto koostuu kolmen hyvinvointialueen tai kunnan perhesosiaalityön eri työvaiheissa työskenteleville työntekijöille järjestetyistä ryhmämuotoisista teemahaastatteluista. Haastatteluja oli seitsemän ja ne toteutettiin huhti-toukokuussa 2023. Analyysitapana on teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa on käytetty luokittelua. Tarkoituksena on tuottaa tietoa, jota voi hyödyntää asiakaslähtöisyyden vahvistamisessa ja työprosessien kehittämisessä sosiaalialalla.
Analyysin pohjalta tutkielmassa eritellään perhesosiaalityön työn järjestämistapoja ja työprosesseja ja sitä, miten asiakaslähtöisyys niissä ilmenee. Analyysin perusteella työn järjestämistavat ovat kytköksissä asiakaslähtöisyyteen. Prosessien sisällä työntekijöiden mahdollisuudet turvata asiakaslähtöisyyden toteutuminen jäävät vaillinaisiksi, jos työn järjestämistavat eivät tue asiakaslähtöisyyttä. Asiakaslähtöisyys ilmenee pääosin prosesseissa suhdeperustaisuuden, osallisuuden, tarveperustaisuuden ja yhdenvertaisuuden kautta.
Synteesinä muodostui kolme kokonaisuutta, joiden kautta asiakaslähtöisyys prosesseissa ilmenee ja jotka ovat asiakaslähtöisyyden toteutumisen kannalta työn järjestämistavoissa ja työprosesseissa oleellisia. Nämä ovat prosessin eheys, asiakaslähtöisyys prosessien perusteluissa ja ammattilaisten asiantuntijuuden ja osaamisen hyödyntäminen prosesseissa. Tuen kokonaisuudessa sekä perhesosiaalityön sisäisten prosessien että monialaisten yhteistyöprosessien eheys on tärkeää asiakaslähtöisen lopputuloksen saavuttamisessa. Tulokset johdattavat tarkastelemaan erityisen tuen tarpeen määritelmää, kriteerejä ja erityisen tuen tarpeessa olevan asiakkaan asemaa perhesosiaalityössä. Sen tuoma lisäarvo asiakkaalla voi jäädä työn järjestämistapojen ja järjestelmäkeskeisyyden vuoksi todentumatta, jos asiakaslähtöisyys jää prosessien perusteluissa toissijaiseksi. Eri koulutustaustaisten työntekijöiden asiantuntijuudessa ja osaamisessa on hyödyntämättä olevaa potentiaalia, jota voidaan saada käyttöön osaamisen ja asiantuntijuuden tarkoituksenmukaisemmalla kohdentamisella.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]