”Askel askeleelta” : Korkeakouluopintoja ja äitiyttä yhdistäneiden kokemukset, taidot ja vahvuudet
Elo, Iina (2023)
Elo, Iina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231025141350
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231025141350
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan alle kouluikäisten lasten äitien kokemuksia korkeakouluopinnoista. Haluan saada tietoa siitä, millaiset tekijät ovat mahdollistaneet sekä sitä vastoin haastaneet opintojen ja äitiyden yhdistämistä. Lisäksi olen kiinnostunut, millaisia taitoja ja vahvuuksia äidit kertovat opintojen ja äitiyden yhdistämisen kysyneen sekä millaisia heijastuksia äitien kokemuksilla on työelämään.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen perheellisen korkeakouluopiskelijan taloudellista tukea sekä lapsiperheiden tukipalveluita suomalaisessa yhteiskunnassa. Nostan esiin äitimyytin, näkökulmia toimijuuden sekä opiskelijaäitiyden. Näiden lisäksi tarkastelen taitoja osana työelämän osaamista sekä luonteenvahvuuksia Christopher Petersonin ja Martin Seligmanin kehittämän VIA-luokituksen avulla. Tutkimusotteeni on narratiivinen ja tarkastelemani aineisto koostuu yhdeksän korkeakouluopintoja ja alle kouluikäisten lasten äitiyttä yhdistäneiden kertomuksista. Analysoin aineistoni laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämistä mahdollistavat hyvä tukiverkosto, tehokas ajankäytön hallinta, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät, etäopinnot sekä työn joustavuus. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämistä haastavat jaksamisen haasteet ja vaikeat tunteet, aikataululliset haasteet, taloudelliset paineet, kotihoito sekä lasten sairastelu. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistäminen kysyy äidiltä laajasti erilaisia taitoja ja vahvuuksia. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämisen kokemukset heijastuvat työelämään omaksuttujen taitojen ja vahvuuksien lisäksi näkökulmanottokykynä, hioutuneena arvomaailmana sekä tietotaidon karttumisena.
Tutkimukseni johtopäätöksenä totean jokaisen äidin tunnistaneen opintojen ja äitiyden yhdistämisen kysyvän runsaasti erilaisia taitoja ja vahvuuksia. Niiden harjaantuminen ja hyödyntäminen vaihteli kuitenkin äitien välillä. Osalla käytössä oli laaja kirjo erilaisia taitoja ja vahvuuksia, osalla tilanteen vaatimat taidot ja vahvuudet oli tunnistettu, mutta niiden hyödyntäminen oli prosessissa. Tulosten perusteella äidit olivat valmiimpia työelämään jo itsessään äitiyden vuoksi, mutta myös opintojen ja äitiyden yhdistämisen kokemuksen ansiosta. Kokemuksen merkityksellisyys työelämän heijastuksissa vaihteli jonkin verran riippuen äidin aiemmasta työkokemuksesta.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen perheellisen korkeakouluopiskelijan taloudellista tukea sekä lapsiperheiden tukipalveluita suomalaisessa yhteiskunnassa. Nostan esiin äitimyytin, näkökulmia toimijuuden sekä opiskelijaäitiyden. Näiden lisäksi tarkastelen taitoja osana työelämän osaamista sekä luonteenvahvuuksia Christopher Petersonin ja Martin Seligmanin kehittämän VIA-luokituksen avulla. Tutkimusotteeni on narratiivinen ja tarkastelemani aineisto koostuu yhdeksän korkeakouluopintoja ja alle kouluikäisten lasten äitiyttä yhdistäneiden kertomuksista. Analysoin aineistoni laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämistä mahdollistavat hyvä tukiverkosto, tehokas ajankäytön hallinta, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät, etäopinnot sekä työn joustavuus. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämistä haastavat jaksamisen haasteet ja vaikeat tunteet, aikataululliset haasteet, taloudelliset paineet, kotihoito sekä lasten sairastelu. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistäminen kysyy äidiltä laajasti erilaisia taitoja ja vahvuuksia. Korkeakouluopintojen ja äitiyden yhdistämisen kokemukset heijastuvat työelämään omaksuttujen taitojen ja vahvuuksien lisäksi näkökulmanottokykynä, hioutuneena arvomaailmana sekä tietotaidon karttumisena.
Tutkimukseni johtopäätöksenä totean jokaisen äidin tunnistaneen opintojen ja äitiyden yhdistämisen kysyvän runsaasti erilaisia taitoja ja vahvuuksia. Niiden harjaantuminen ja hyödyntäminen vaihteli kuitenkin äitien välillä. Osalla käytössä oli laaja kirjo erilaisia taitoja ja vahvuuksia, osalla tilanteen vaatimat taidot ja vahvuudet oli tunnistettu, mutta niiden hyödyntäminen oli prosessissa. Tulosten perusteella äidit olivat valmiimpia työelämään jo itsessään äitiyden vuoksi, mutta myös opintojen ja äitiyden yhdistämisen kokemuksen ansiosta. Kokemuksen merkityksellisyys työelämän heijastuksissa vaihteli jonkin verran riippuen äidin aiemmasta työkokemuksesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]