"Hetken puhisen, mutta niistä aina päästään yli" : narratiivinen tutkimus resilienssistä kasvatustieteilijöiden työelämässä
Kuoras, Milla (2023)
Kuoras, Milla
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231109143722
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231109143722
Tiivistelmä
Työelämää koettelee jatkuva muutos ja äkilliset, ennalta-arvaamattomat tilanteet. Teknologian lisäänty-minen ja globalisaatio sekä erilaiset trendit näkyvät työelämässä monin tavoin. Asiantuntijat työskentelevät yhä kompleksisimmissa ja muuttuvissa työympäristöissä. Työntekijää kohtaa yhä erilaisemmat ja monimutkaisemmat haasteet ja muutokset, joiden myötä resilienssin tarve lisääntyy. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia kasvatustieteilijöiden työelämän resilienssiä, ja sitä vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten generalistisen tutkinnon omaavat kasvatustieteen maisterit kuvaavat omaa selviytymiskykyään, eli miten resilienssi heidän työelämässään ilmenee. Aineiston olen kerännyt hyödyntäen avointa, sähköistä kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistui 16 kasvatustieteilijää.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys juurtuu positiiviseen psykologiaan, resilienssin määritelmiin ja -tutkimukseen. Pureudun kasvatustieteen maisterin tutkinnon yleisiin piirteisiin ja työelämän mahdollisuuksiin. Käsittelen asiantuntijatyötä, työelämän kompleksisuutta ja pirstaleisuutta. Näkökulmanani on työelämä kokonaisuudessaan, minkä vuoksi käsittelen myös työsuhteiden muutoksia ja jatkuvaa oppimista.
Tutkielmani on luonteeltaan laadullinen ja sen metodologia pohjaa narratiiviseen tutkimustapaan. Kiinnostuksen kohteena on kasvatustieteilijöiden kertomat kuvailut heidän selviytymiskyvystään. Olen analysoinut kyselyn avulla kerätyt vastaukset, eli tekstikatkelmat, narratiivien analyysin keinoin hyödyntäen tyypittelyä ja kategoriatyyppistä luokittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan kasvatustieteilijät kuvaavat selviytymiskykyään hyvänä ja muutoksista sekä haasteista uskotaan selviytyvän. Erilaisiin työtehtäviin hakeutuminen, kokemuksen tuoma varmuus, optimismi, saatu palaute ja osaamisen kehittäminen tukevat resilienssiä. Kasvatustieteen maisterin tutkinnon ajatellaan olevan hyvä yleisala, joka vaikuttaa suurelta osin myönteisesti selviytymiskykyyn. Kuitenkin myös persoonalla nähdään olevan vaikutusta työelämän selviytymiskyvylle. Resilienssiä heikentäviä tekijöitä oli useita, kuten yllättävät sairastumiset ja epäonnistumiset työnhaussa. Resilienttejä toimintatapoja kasvatustieteilijöiden työelämässä olivat osaamisen kehittäminen ja itsereflektio, puhuminen ja yhteistyö työpaikalla sekä tarpeen tullen terveydenhuoltoon hakeutuminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys juurtuu positiiviseen psykologiaan, resilienssin määritelmiin ja -tutkimukseen. Pureudun kasvatustieteen maisterin tutkinnon yleisiin piirteisiin ja työelämän mahdollisuuksiin. Käsittelen asiantuntijatyötä, työelämän kompleksisuutta ja pirstaleisuutta. Näkökulmanani on työelämä kokonaisuudessaan, minkä vuoksi käsittelen myös työsuhteiden muutoksia ja jatkuvaa oppimista.
Tutkielmani on luonteeltaan laadullinen ja sen metodologia pohjaa narratiiviseen tutkimustapaan. Kiinnostuksen kohteena on kasvatustieteilijöiden kertomat kuvailut heidän selviytymiskyvystään. Olen analysoinut kyselyn avulla kerätyt vastaukset, eli tekstikatkelmat, narratiivien analyysin keinoin hyödyntäen tyypittelyä ja kategoriatyyppistä luokittelua.
Tutkimuksen tulosten mukaan kasvatustieteilijät kuvaavat selviytymiskykyään hyvänä ja muutoksista sekä haasteista uskotaan selviytyvän. Erilaisiin työtehtäviin hakeutuminen, kokemuksen tuoma varmuus, optimismi, saatu palaute ja osaamisen kehittäminen tukevat resilienssiä. Kasvatustieteen maisterin tutkinnon ajatellaan olevan hyvä yleisala, joka vaikuttaa suurelta osin myönteisesti selviytymiskykyyn. Kuitenkin myös persoonalla nähdään olevan vaikutusta työelämän selviytymiskyvylle. Resilienssiä heikentäviä tekijöitä oli useita, kuten yllättävät sairastumiset ja epäonnistumiset työnhaussa. Resilienttejä toimintatapoja kasvatustieteilijöiden työelämässä olivat osaamisen kehittäminen ja itsereflektio, puhuminen ja yhteistyö työpaikalla sekä tarpeen tullen terveydenhuoltoon hakeutuminen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]