Kolmiulotteinen tuotekuva : 3D-mallintaminen mainontaan ja mainokseen suunnatun tuotekuvan toteutustekniikkana
Kotajärvi, Noora (2023)
Kotajärvi, Noora
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147770
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147770
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia 3D-mallintamista ja sen prosessia tuotekuvan näkökulmasta. Työssä tarkastellaan 3D-mallintamalla toteutetun tuotekuvan prosessia tehtävänannosta valmiiksi kuvaksi. Tutkimus etsii vastausta kysymykseen, millainen mainontaan ja mainokseen suunnatun tuotekuvan toteutustekniikka 3D-mallintaminen on. Tutkimus on toteutettu practice based research -metodilla, jossa yhdistyvät käytäntö ja teoria. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja noudattaa taiteellisen tutkimuksen periaatteita.
Tutkimukseni koostuu aihetta käsittelevästä teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta, praktisesta muotoiluproduktiosta sekä vertailevasta prosessin analyysistä ja valmiin 3D-mallinnetun kuvan modaliteetin analyysistä. Muotoiluproduktion kautta tutkin 3D-mallinnetun tuotekuvan prosessia, ja analyysin avulla jäsentelin 3D-mallinnetun tuotekuvan prosessia ja tulkitsin valmiin 3D-mallinnetun tuotekuvan uskottavuutta. Aineiston analyysiin käytin Tanin ja Mellesin suunnitteluprosessin jaottelua, jolla jaottelin 3D-mallinnetun tuotekuvan prosessin kahteen toisiinsa kietoutuneeseen luovaan prosessiin: 1) Tuotteen 3D-mallintamiseen ja 2) Tuotekuvauksen prosessiin. Prosessin analyysin aikana vertailin erityisesti tuotekuvauksen prosessia tuotevalokuvauksen prosessiin. Valmiita 3D-mallinnettuja tuotekuvia tarkastelin modaliteetin näkökulmasta.
Teoreettispraktiset tutkimustulokseni keskittyvät kuvailemaan 3D-mallintamista tuotekuvauksen tekniikkana. Vastauksena asettamaani tutkimuskysymykseen totean 3D-mallintamisen olevan fyysisen maailman rajoitteista piittaamaton, joustava ja epälineaarinen tekniikka, jonka avulla voidaan luoda lähes realistisia tai hyperrealistisia tuote- ja mainoskuvia. Lopuksi pohdin 3D-mallintamisen mahdollisuuksia painomateriaalien ja jälkikäsittelymentelmien esittelyssä, tekniikkaan liittyvän suomenkielisen sanaston puutteita ja valmiin 3D-mallinnetun tuotteen sovellusmahdollisuuksia.
Tutkimukseni koostuu aihetta käsittelevästä teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta, praktisesta muotoiluproduktiosta sekä vertailevasta prosessin analyysistä ja valmiin 3D-mallinnetun kuvan modaliteetin analyysistä. Muotoiluproduktion kautta tutkin 3D-mallinnetun tuotekuvan prosessia, ja analyysin avulla jäsentelin 3D-mallinnetun tuotekuvan prosessia ja tulkitsin valmiin 3D-mallinnetun tuotekuvan uskottavuutta. Aineiston analyysiin käytin Tanin ja Mellesin suunnitteluprosessin jaottelua, jolla jaottelin 3D-mallinnetun tuotekuvan prosessin kahteen toisiinsa kietoutuneeseen luovaan prosessiin: 1) Tuotteen 3D-mallintamiseen ja 2) Tuotekuvauksen prosessiin. Prosessin analyysin aikana vertailin erityisesti tuotekuvauksen prosessia tuotevalokuvauksen prosessiin. Valmiita 3D-mallinnettuja tuotekuvia tarkastelin modaliteetin näkökulmasta.
Teoreettispraktiset tutkimustulokseni keskittyvät kuvailemaan 3D-mallintamista tuotekuvauksen tekniikkana. Vastauksena asettamaani tutkimuskysymykseen totean 3D-mallintamisen olevan fyysisen maailman rajoitteista piittaamaton, joustava ja epälineaarinen tekniikka, jonka avulla voidaan luoda lähes realistisia tai hyperrealistisia tuote- ja mainoskuvia. Lopuksi pohdin 3D-mallintamisen mahdollisuuksia painomateriaalien ja jälkikäsittelymentelmien esittelyssä, tekniikkaan liittyvän suomenkielisen sanaston puutteita ja valmiin 3D-mallinnetun tuotteen sovellusmahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]