Sateenkaari kuvistunnilla : opettajien näkemyksiä sateenkaarevista teemoista osana kuvataideopetusta
Äikäs, Minna (2023)
Äikäs, Minna
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147833
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on pohtia, miten sateenkaarevia aiheita voisi käsitellä kuvataideopetuksessa, ja millaisia innostuksen tai huolenaiheita kuvataideopettajat aiheeseen liittyen kokevat. Aineisto on kerätty verkon välityksellä eläytymismenetelmää hyödyntämällä.
Tutkimukseni mukaan mahdollisia tapoja sateenkaarevien teemojen käsittelyyn kuvataidetunnilla on monia. Sateenkaarevat taiteilijat esiintyivät vastauksissa yleisimpänä tapana tuoda teema opetukseen. Lisäksi kantaaottava taide sekä taiteessa esiintyvien sukupuoliroolien ja representaatioiden tarkastelu nähtiin potentiaalisina lähestymistapoina. Yksi keino aiheen käsittelyyn oli myös monialainen oppimiskokonaisuus, joka yhdisti kuvataiteen esimerkiksi historian oppiaineeseen.
Tutkimus osoittaa, että mahdollisia huolenaiheita liittyen sateenkaareviin teemoihin kuvataideopetuksessa on monia. Huolet liittyivät etenkin aiheen sensitiivisyyteen, oikeaan tietoon ja terminologiaan, sekä sateenkaarevien nuorten turvallisuuteen. Suurimassa osassa vastauksia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja sen käsittely koulussa nähtiin tärkeänä. Innostuksen aiheita ei ollut sanoitettu vastauksissa yhtä paljon kuin huolenaiheita, mutta innostusta saatiin queer taiteilijoiden tuotannosta ja sateenkaarevien opiskelijoiden kannustamisesta. Suurimmassa osassa vastauksia ilmaistiin yleistä kiinnostusta aihetta kohtaan.
Tutkimukseni osoittaa myös, että jonkinlainen opetusmateriaalit liittyen sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen ja sateenkaarevaan taiteeseen voisivat olla hyödyllisiä ja vähentää myös huolenaiheita.
Tutkimukseni mukaan mahdollisia tapoja sateenkaarevien teemojen käsittelyyn kuvataidetunnilla on monia. Sateenkaarevat taiteilijat esiintyivät vastauksissa yleisimpänä tapana tuoda teema opetukseen. Lisäksi kantaaottava taide sekä taiteessa esiintyvien sukupuoliroolien ja representaatioiden tarkastelu nähtiin potentiaalisina lähestymistapoina. Yksi keino aiheen käsittelyyn oli myös monialainen oppimiskokonaisuus, joka yhdisti kuvataiteen esimerkiksi historian oppiaineeseen.
Tutkimus osoittaa, että mahdollisia huolenaiheita liittyen sateenkaareviin teemoihin kuvataideopetuksessa on monia. Huolet liittyivät etenkin aiheen sensitiivisyyteen, oikeaan tietoon ja terminologiaan, sekä sateenkaarevien nuorten turvallisuuteen. Suurimassa osassa vastauksia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus ja sen käsittely koulussa nähtiin tärkeänä. Innostuksen aiheita ei ollut sanoitettu vastauksissa yhtä paljon kuin huolenaiheita, mutta innostusta saatiin queer taiteilijoiden tuotannosta ja sateenkaarevien opiskelijoiden kannustamisesta. Suurimmassa osassa vastauksia ilmaistiin yleistä kiinnostusta aihetta kohtaan.
Tutkimukseni osoittaa myös, että jonkinlainen opetusmateriaalit liittyen sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen ja sateenkaarevaan taiteeseen voisivat olla hyödyllisiä ja vähentää myös huolenaiheita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]