Diskurssianalyysi hanketoiminnan vaikuttavuuden merkityksistä ammatilliselle koulutukselle
Koskimäki, Kaisa (2023)
Koskimäki, Kaisa
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231121148053
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231121148053
Tiivistelmä
Hankkeet ovat yhteiskunnassa väline, joilla kehitetään ja toteutetaan muutosta. Hankkeet ovat olemassa myös koulutuksen kehittämisessä. Tutkielmani keskittyy ammatillisen koulutuksen hanketoimintaan ja sen vaikutuksiin ammatillisessa koulutuksessa. Aikaisemman tutkimuksien perusteella hanketoiminta sisältää useita eri todellisuuksia ja sen vaikuttavuus on myös kyseenalaistettu. Tutkielmani osallistuu hanketoiminnasta käytävään tutkimuskeskusteluun, jossa samalla tunnustetaan hanketoiminnan merkitys, mutta myös problematisoidaan ongelmat. Tutkielmani kiinnittyy myös koulutuspolitiikkaan, koska hankerahoituksen ohjaus on yksi keino toteuttaa politiikkaa.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta hanketoiminnan tutkimuksesta sekä vaikuttavuuden käsitteestä. Tutkielmani aineisto on hankittu haastattelemalla kuutta ammatillisen koulutuksen järjestäjän hankeammattilaista, joilla on kokemusta hanketoiminnasta. Aineiston analyysi on toteutettu käyttäen diskurssianalyysiä, jonka avulla muodostin neljä erilaista diskurssia hanketoiminnasta: kehityksen toteuttajan-, yhteiskuntavastuun kantajan-, toimijuuden vahvistajan- ja jatkuvan epävarmuuden luojan -diskurssin. Kehityksen toteuttajan -diskurssissa hanketoiminnan talous-, aika- ja osaamisresurssit vaikuttavat ammatillisen koulutuksen kehitykseen rakentaen pohjan kehitykselle. Yhteiskuntavastuun kantajan -diskurssissa hanketoiminnan henkilöstö vaikuttaa ammatillisen koulutuksen yhteiskuntavastuun kantamiseen, tukien, auttaen ja ratkoen yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevien palveluita ja asioita. Toimijuuden vahvistajan -diskurssissa hanketoiminta vaikuttaa ammatillisen koulutuksen toimijuuden vahvistamiseen mahdollistamalla kehittämisen omista lähtökohdista, omien suunnitelmien ja strategioiden pohjalta. Viimeisenä diskurssina on hanketoiminnan kääntöpuolista muodostuva jatkuvan epävarmuuden luoja -diskurssi, joka tuo esille sen toiseuden joka on olemassa hanketoiminnassa.
Tutkielmani tulokset avaavat koko hanketoiminnan pitkäaikaisia ja läpileikkaavia vaikutuksia, jopa vaikuttavuutta, ammatilliselle koulutukselle, jotka muodostuvat hankkeiden parissa työskentelevien kautta.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta hanketoiminnan tutkimuksesta sekä vaikuttavuuden käsitteestä. Tutkielmani aineisto on hankittu haastattelemalla kuutta ammatillisen koulutuksen järjestäjän hankeammattilaista, joilla on kokemusta hanketoiminnasta. Aineiston analyysi on toteutettu käyttäen diskurssianalyysiä, jonka avulla muodostin neljä erilaista diskurssia hanketoiminnasta: kehityksen toteuttajan-, yhteiskuntavastuun kantajan-, toimijuuden vahvistajan- ja jatkuvan epävarmuuden luojan -diskurssin. Kehityksen toteuttajan -diskurssissa hanketoiminnan talous-, aika- ja osaamisresurssit vaikuttavat ammatillisen koulutuksen kehitykseen rakentaen pohjan kehitykselle. Yhteiskuntavastuun kantajan -diskurssissa hanketoiminnan henkilöstö vaikuttaa ammatillisen koulutuksen yhteiskuntavastuun kantamiseen, tukien, auttaen ja ratkoen yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevien palveluita ja asioita. Toimijuuden vahvistajan -diskurssissa hanketoiminta vaikuttaa ammatillisen koulutuksen toimijuuden vahvistamiseen mahdollistamalla kehittämisen omista lähtökohdista, omien suunnitelmien ja strategioiden pohjalta. Viimeisenä diskurssina on hanketoiminnan kääntöpuolista muodostuva jatkuvan epävarmuuden luoja -diskurssi, joka tuo esille sen toiseuden joka on olemassa hanketoiminnassa.
Tutkielmani tulokset avaavat koko hanketoiminnan pitkäaikaisia ja läpileikkaavia vaikutuksia, jopa vaikuttavuutta, ammatilliselle koulutukselle, jotka muodostuvat hankkeiden parissa työskentelevien kautta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]