Majoitustila sosiaalisen median kuvissa : miten majoitustila representoidaan sosiaalisen median valokuvien kautta?
Kangas, Sampsa (2023)
Kangas, Sampsa
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231122148553
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231122148553
Tiivistelmä
Majoittuminen on aina osa lomaa, matkustamista ja nykypäivää. Samoin sosiaalinen median ja sinne julkaiseminen on arkipäiväistynyt. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkitaan majoitustilan kuvia sosiaalisessa mediassa. Tutkimus on tehty, jotta saataisiin tietää mitä ja miten sosiaalisen kuvilla representoidaan majoitustilaa ja kokemuksesta. Teoreettinen tausta on semiotiikassa ja merkityksissä. Majoitustila on kuin muotoiltu tuote, jossa huomioidaan loppukäyttäjä eli majoittuja. Sosiaalisen median valokuvissa tämä tuote on yhdessä loppukäyttäjän kanssa. Tutkimusmenetelmän semioottinen kuva-analyysi, jossa on hyödynnetty representaation lisäksi konnotaatiota ja denotaatiota. Aineistona kahdeksan kuvaa Instagramista, neljä majoittujilta ja neljä eri majoitusyrityksiltä. Kuvapareja, joissa on majoittujan omakuva (selfie) ja toinen majoitusyrityksen valokuva. Keskeisimmät tulokset ovat majoitustilan esittäminen kuvissa. Kuvissa esiintyy samoja asioita sävyjä, geometrisia muotoja, puita luontoa, lunta, revontulia ja selkeää taivasta, Sosiaalisella medialla on vaikutusta etsittäessä majoitusta ja kuvien avulla kerrotaan omasta elämästä ja kokemuksesta. Myös majoitusyritykset käyttävät sosiaalista mediaa ja esittelevät omaa majoitustilaansa kuvilla. Majoittujilla ja majoitusyrityksillä on silti eri keskittyminen eri asioihin kuvissaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]