Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajankoulutuksesta muuhun ammattiin : koulutus, työelämätaidot ja alanvaihto

Roos, Anton; Koukkunen, Jenni (2022)

 
Avaa tiedosto
Koukkunen_Roos.pdf (577.4Kt)
Lataukset: 


Roos, Anton
Koukkunen, Jenni
Lapin yliopisto
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231127149400
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on luokanopettajien työllistyminen muille aloille, syyt alanvaihtoon, työelämätaidot ja vahvuudet, joita luokanopettajankoulutuksesta saadaan. Tutkimus on ajankohtainen ja tärkeä, sillä luokanopettajanammatti on ollut pinnalla tällä hetkellä työnhyvinvointi-, sekä alanvaihtokeskusteluissa. On tärkeää selvittää, miksi luokanopettajanammatti on noussut esiin näissä keskusteluissa.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työelämätaitoja ja koulutusta. Työelämätaidoista on useampia eri näkökulmia, mitä ovat nykypäivän geneeriset työelämätaidot ja avaamme niitä tarkemmin. Lisäksi vahvuudet ja motivaatio olivat työelämätaitoihin liittyviä ulottuvuuksia. Koulutusosiossa kerrotaan koulutuksesta yleisesti sekä perehdytään tarkemmin luokanopettajankoulutukseen. Käsittelemme tämänhetkistä yhteiskunnallista koulutuspoliittista keskustelua luokanopettajakoulutuksen haasteiden ympärillä. Tutkimusmenetelmämme oli fenomenografinen ja analyysi tapahtui aineistolähtöisesti ja teoria ohjaavasti.

Analyysista muodostui kolme pääteemaa, jotka olivat koulutus, työelämätaidot ja alanvaihto. Haastatteluiden pohjalta luokanopettajankoulutuksen antamia työelämätaitoja olivat: sosiaalinen älykkyys, projektien hallinta, suunnittelutaidot, itsensä tuntemus, paineensietokyky, moniosaaminen, oppimisentaidot, esiintymistaidot ja yhteistyötaidot. Luokanopettajaksi valmistuneet olivat työllistyneet sekä koulumaailman sisällä, että sen ulkopuolelle. Työnkuvissa painottui luokanopettajakoulutuksen antamat työelämätaidot. Syyt alanvaihtoon liittyivät muun muassa työn kuormittavuuteen, palkkaukseen ja etenemismahdollisuuksien puutteeseen. Luokanopettajankoulutusta tulisi kehittää vastaamaan nykypäivän todellista työnkuvaa ja luokanopettajan työnkuvaa pitäisi rajata.

Toivomme, että tutkimuksemme lisää luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden arvostusta omaa työtään ja koulutustaan kohtaan. Tutkimuksemme auttaa luokanopettajia ja luokanopettajaopiskelijoita tunnistamaan koulutuksesta opittavia työelämätaitoja sekä omia vahvuuksiaan. Haluamme tutkimuksen tuovan tietoisuutta uravaihtoehdoista ja luokanopettajakoulutuksen hyödyllisyydestä, joka vähentäisi luokanopettajankoulutuksen keskeyttäjien määrää.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4596]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste