Monialainen yhteistyö ja konsultointi Pohjois-Helsingin terveys- ja hyvinvointikeskuksessa : kokemuksia aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöiden kertomana
Sandblom, Emma (2023-11-30)
Sandblom, Emma
Lapin yliopisto
30.11.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231130150559
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231130150559
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastelen aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöiden kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon monialaisesta yhteistyöstä, konsultaatiokäytännöistä ja asiakkaiden palvelutarpeista Helsingin Pohjoisen aikuissosiaalityössä Malmin palvelupisteessä, joka kuuluu Pohjoisen terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Tutkielmassa selvitän, millaisissa tilanteissa aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijät kokevat tarvitsevansa monialaista yhteistyötä ja konsultointia (asiakkaiden palvelutarpeet ja erityisen tuen tarve), sekä miten konsultaatiokäytäntöjä on hyödynnetty, miten yhteistyö on onnistunut ja mitä mahdollisia esteitä tai hankaluuksia liittyy monialaiseen yhteistyöhön ja konsultointiin sosiaalityöntekijöiden kertomana. Tutkielman tavoitteena on monialaisen yhteistyön kehittäminen. Pro gradu -tutkielma ajoittuu sote-uudistuksen aikaan. Sote-uudistus on astunut voimaan 1.1.2023 alkaen, johon liittyen sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehitetään hyvinvointialueilla ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä vahvistetaan.
Pro gradu -tutkielma on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan tieto rakentuu ihmisten ollessa tekemisissä toistensa kanssa sosiaalisissa prosesseissa ja vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman aineistona on kaksi ryhmämuotoisesti toteutettua teemahaastattelua, joihin osallistui seitsemän Helsingin Pohjoisen aikuissosiaalityön aikuisten ja nuorten tiimien sosiaalityöntekijää. Käytin aineiston analyysissa teemoittelua.
Aineiston analyysin perusteella aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijät kokivat tarvitsevansa monialaista yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa, joilla on erityisiä vaikeuksia hakea ja saada tarvitsemiaan palveluita tai joilla on useita yhtäaikaisia tuen tarpeita. Analyysin perusteella konsultoinnissa ja yhteistyössä oli hyödynnetty terveysasemien konsultaationumeroita. Terveys- ja hyvinvointikeskuksen monialaista konsultaatiotapaamista ei juurikaan käytetty sosiaalityön asiakasasioiden konsultointiin. Monialaisessa yhteistyössä koettiin tarpeellisemmaksi pienemmät ja tiiviimmät verkostot, joissa yhteistyötahot opitaan tuntemaan ja joiden kanssa myös työskennellään asiakasprosesseissa.
Aineiston perusteella monialaisen yhteistyön koettiin sujuneen hyvin, kun verkosto oli saatu toimimaan ja tavoitteita oli asetettu yhteistyössä, kun vastuualueet ja roolit olivat selkiytyneet yhteistyötahojen välillä, toisten työnkuva ymmärrettiin ja myös sosiaalityön merkitys oli tunnistettu muissa palveluissa. Monialaista yhteistyötä hankaloitti esimerkiksi tietojärjestelmän esteet, tiedonkulun vaikeudet, epäselvät vastuut ja roolit, sekä palvelujen joustamattomuus asiakkaiden erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin nähden. Monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskentelyssä sosiaalityöntekijät toivoivat esimerkiksi nimettyjä yhteyshenkilöitä terveysasemille.
Pro gradu -tutkielma on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan tieto rakentuu ihmisten ollessa tekemisissä toistensa kanssa sosiaalisissa prosesseissa ja vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman aineistona on kaksi ryhmämuotoisesti toteutettua teemahaastattelua, joihin osallistui seitsemän Helsingin Pohjoisen aikuissosiaalityön aikuisten ja nuorten tiimien sosiaalityöntekijää. Käytin aineiston analyysissa teemoittelua.
Aineiston analyysin perusteella aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijät kokivat tarvitsevansa monialaista yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa, joilla on erityisiä vaikeuksia hakea ja saada tarvitsemiaan palveluita tai joilla on useita yhtäaikaisia tuen tarpeita. Analyysin perusteella konsultoinnissa ja yhteistyössä oli hyödynnetty terveysasemien konsultaationumeroita. Terveys- ja hyvinvointikeskuksen monialaista konsultaatiotapaamista ei juurikaan käytetty sosiaalityön asiakasasioiden konsultointiin. Monialaisessa yhteistyössä koettiin tarpeellisemmaksi pienemmät ja tiiviimmät verkostot, joissa yhteistyötahot opitaan tuntemaan ja joiden kanssa myös työskennellään asiakasprosesseissa.
Aineiston perusteella monialaisen yhteistyön koettiin sujuneen hyvin, kun verkosto oli saatu toimimaan ja tavoitteita oli asetettu yhteistyössä, kun vastuualueet ja roolit olivat selkiytyneet yhteistyötahojen välillä, toisten työnkuva ymmärrettiin ja myös sosiaalityön merkitys oli tunnistettu muissa palveluissa. Monialaista yhteistyötä hankaloitti esimerkiksi tietojärjestelmän esteet, tiedonkulun vaikeudet, epäselvät vastuut ja roolit, sekä palvelujen joustamattomuus asiakkaiden erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin nähden. Monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskentelyssä sosiaalityöntekijät toivoivat esimerkiksi nimettyjä yhteyshenkilöitä terveysasemille.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]