Oikeushenkilöt rahanpesijöinä : tutkimus rahanpesurikoksista oikeushenkilöiden toiminnassa
Salomaa, Laura (2023)
Salomaa, Laura
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231130150574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231130150574
Tiivistelmä
Millainen on oikeushenkilöä ja rahanpesurikoksia koskeva oikeudellinen normisto ja miten rahanpesurikokset ilmenevät oikeushenkilöiden toiminnassa? Tässä tutkielmassa selvitetään, millainen on oikeushenkilöiden vastuu, jos ne mahdollistavat rahanpesun, epäonnistuvat sen estämisessä tai jopa osallistuvat siihen. Tutkimuskysymyksiin vastataan rikoslainopillisen metodin avulla oikeustapausaineistoa ja viranomaispäätöksiä hyödyntäen. Tutkielman tavoit-teena on luoda kokonaiskuva rahanpesuun ja oikeushenkilön rangaistusvastuuseen liittyvästä sääntelystä, sen tarkoituksesta ja oikeuskäytännön nykytilasta.
Tutkimuksessa on neljä pääosiota. Ensimmäisessä käsitellään rahanpesun rikosoikeudellista sääntelyä oikeushenkilölle relevanteista näkökulmista. Toisessa osiossa perehdytään rahanpe-sun preventiiviseen sääntelyyn tarkastellen erityisesti niitä rahanpesulain velvoitteita, joilla voi olla merkitystä oikeushenkilölle määrättävien seuraamusten arvioinnissa. Kolmannessa tarkastellaan oikeushenkilön rangaistusvastuuta ja rahanpesua. Lopuksi tehdään yhteenveto tutkimuksessa havaituista johtopäätöksistä.
Rahanpesun rikosoikeudellinen ja preventiivinen sääntely on kattavaa ja molemmille on tyy-pillistä muutos, joka johtuu kansainvälisten velvoitteiden täyttämisestä. Rahanpesusääntelyn tarkoituksena voidaan nähdä laillisen talousjärjestelmän suojaaminen, rikollisesti hankitun omaisuuden käyttämisen hankaloittaminen ja siten organisoituneen rikollisuuden toiminnan ja sen laajenemisen estäminen. Tutkielman oikeustapausaineiston perusteella tätä systemaat-tista rahanpesua ei näytä juurikaan esiintyvän oikeushenkilöiden toiminnassa.
Preventiivisellä sääntelyllä on merkittävä rikostorjunnallinen rooli rahanpesun vastaisessa taistelussa. Preventiivisellä sääntelyllä on rooli rikosoikeudellisen vastuun arvioinnissa sellais-ten oikeushenkilöiden kohdalla, jotka ovat rahanpesulain tarkoittamia ilmoitusvelvollisia. Ra-hanpesulain velvoitteiden rikkomukset tai laiminlyönnit voidaan ottaa huomioon ilmoitusvel-vollisen oikeushenkilön rikosoikeudellista huolellisuutta arvioitaessa. Rahanpesulain velvoit-teiden rikkomisesta tai laiminlyönnistä voidaan määrätä oikeushenkilölle hallinnollinen seu-raamus. Oikeushenkilölle määrättävien hallinnollisten seuraamusten ja oikeushenkilön ran-gaistusvastuuta konkretisoivan yhteisösakon välinen suhde ei ole täysin selkeä. Rahanpesuri-koksen tekemistä voidaan pitää moitittavampana kuin rahanpesulain velvoitteiden noudatta-misessa epäonnistumista, silti jälkimmäisestä voidaan määrätä suurempi sanktio.
Tutkimuksessa on neljä pääosiota. Ensimmäisessä käsitellään rahanpesun rikosoikeudellista sääntelyä oikeushenkilölle relevanteista näkökulmista. Toisessa osiossa perehdytään rahanpe-sun preventiiviseen sääntelyyn tarkastellen erityisesti niitä rahanpesulain velvoitteita, joilla voi olla merkitystä oikeushenkilölle määrättävien seuraamusten arvioinnissa. Kolmannessa tarkastellaan oikeushenkilön rangaistusvastuuta ja rahanpesua. Lopuksi tehdään yhteenveto tutkimuksessa havaituista johtopäätöksistä.
Rahanpesun rikosoikeudellinen ja preventiivinen sääntely on kattavaa ja molemmille on tyy-pillistä muutos, joka johtuu kansainvälisten velvoitteiden täyttämisestä. Rahanpesusääntelyn tarkoituksena voidaan nähdä laillisen talousjärjestelmän suojaaminen, rikollisesti hankitun omaisuuden käyttämisen hankaloittaminen ja siten organisoituneen rikollisuuden toiminnan ja sen laajenemisen estäminen. Tutkielman oikeustapausaineiston perusteella tätä systemaat-tista rahanpesua ei näytä juurikaan esiintyvän oikeushenkilöiden toiminnassa.
Preventiivisellä sääntelyllä on merkittävä rikostorjunnallinen rooli rahanpesun vastaisessa taistelussa. Preventiivisellä sääntelyllä on rooli rikosoikeudellisen vastuun arvioinnissa sellais-ten oikeushenkilöiden kohdalla, jotka ovat rahanpesulain tarkoittamia ilmoitusvelvollisia. Ra-hanpesulain velvoitteiden rikkomukset tai laiminlyönnit voidaan ottaa huomioon ilmoitusvel-vollisen oikeushenkilön rikosoikeudellista huolellisuutta arvioitaessa. Rahanpesulain velvoit-teiden rikkomisesta tai laiminlyönnistä voidaan määrätä oikeushenkilölle hallinnollinen seu-raamus. Oikeushenkilölle määrättävien hallinnollisten seuraamusten ja oikeushenkilön ran-gaistusvastuuta konkretisoivan yhteisösakon välinen suhde ei ole täysin selkeä. Rahanpesuri-koksen tekemistä voidaan pitää moitittavampana kuin rahanpesulain velvoitteiden noudatta-misessa epäonnistumista, silti jälkimmäisestä voidaan määrätä suurempi sanktio.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]