Visual voice : exploring youths’ visual design thinking through visual literacy
Qureshi, Amna (2023)
Qureshi, Amna
Lapin yliopisto
2023
ISBN:978-952-337-402-7
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-402-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-402-7
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on parantaa nuorten visuaalista suunnitteluajattelua (VDT) käyttämällä visuaalista lukutaitoa (VL). Korostamalla taidelähtöisen tutkimuksen (ABR) merkitystä, tutkimus tarjoaa nuorille alustan tutkia luovaa potentiaaliaan ja luoda uusia ideoita yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseksi. Tutkimus osoitti, että nuorten rohkaiseminen tunteiden ilmaisuun ja havannointiin taidelähtöisillä interventioilla oli olennaista heidän luovan kehityksensä kannalta. Tämä tutkimus esittelee pienellä rovaniemeläisellä nuorisoryhmällä tehdyn taiteellisen kokeilun tuloksia. Tutkimus tehtiin Lapin yliopistossa Horizon 2020–2023 -rahoitteisen tutkimushankkeen Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture (AMASS) puitteissa.
Visuaalisen lukutaidon (VL) tietoisuutta ei ole tutkittu tai keskusteltu pelkästään taidelähtöisiin menetelmiin (ABM) keskittyvissä tutkimuksissa, joka helpottaa taiteellisen ja henkilökohtaisen tutkimuksen yhdistämistä. Tämä tutkimus auttaa osaltaan täyttämään tätä aukkoa pohtimalla: Miten nuorten visuaalisen suunnittelun (VDT) taitoja voidaan parantaa visuaalisen lukutaidon (VL) avulla? Tutkimuskysymystä analysoitiin viidessä eri julkaisussa, mikä tarjosi validointia useista näkökulmista. Ensimmäinen julkaisu tutkii luovien prosessien ja nuorten visuaalisen lukutaidon (VL) välistä yhteyttä. Toinen julkaisu käsittelee dokumentaation tulkitsevaa roolia taiteellisen yhteisluontiprosessin kontekstissa. Kolmas julkaisu tutkii osallistavien taidelähtöisten menetelmien (ABM) roolia nuorten moniarvoisten arvojen ilmaisussa. Neljännessä julkaisussa tarkastellaan, miten lasten visuaalista suunnitteluajattelua (VDT) voidaan kehittää prototyypin VDT-mallilla. Lopuksi viides julkaisu vahvistaa, että nuorten luovuutta voidaan lisätä säännöllisen visuaalisen lukutaidon (VL) avulla.
Julkaisuihin liittyvän työskentelyn aikana arvioitiin prosessin aikana kerättyjä taideteoksia. Filosofisena viitekehyksenä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysiä (IPA). Tämä monitasoinen kvalitatiivinen tutkimus esittelee havaintoja osallistavan taidelähtöisen tutkimuksen (ABR) lähestymistavasta, joka herättää opiskelijoiden luovan ilmaisun heidän henkilökohtaisten taideteostensa kautta. Haastattelujen, tutkimuspäiväkirjojen, fokusryhmien, muistiinpanojen ja taideteosten avulla kerätyn tiedon analysointi tehtiin ajankohtaisilla, temaattisilla, sisältö- ja refleksianalyysimenetelmillä. Arviointityökaluna käytettiin yhteistä eurooppalaista visuaalisen lukutaidon viitekehystä (CEFR-VL). Lisäksi Visual Design Thinking (VDT) -malli otettiin käyttöön interventioiden parantamiseksi ja skaalauttamiseksi. Tällä tutkimusmenetelmällä pyritään osoittamaan, että visuaalinen lukutaito (VL) on ratkaiseva tekijä visuaalisen suunnittelun (VDT) kompetenssien kehittämisessä, jotta nuoret voivat parantaa tietojaan ja rakentaa taitojaan, mukaan lukien itsearviointi, uskomukset, arvioinnit ja käyttäytyminen.
Viisi julkaisua selventää edelleen, että taidelähtöiset tutkimusmenetelmät (ABM) avaavat uusia lähestymistapoja yhteiskunnan haasteisiin tutkia tuntematonta, mikä voi tarjota oivalluksia taustalla oleviin tarinoihin. Taidelähtöiset menetelmät tarjoavat helppokäyttöisen ja luovan tavan kuvata ja ilmaista henkilökohtaisten ja sosiaalisten asioiden monimutkaisuutta. Ne tarjoavat myös alustan uusien taitojen kehittämiseen ja tiedon jakamiseen. Lopuksi ne voivat helpottaa yhteistyötä, vuoropuhelua ja sosiaalista muutosta. Tämän tutkimuksen tuloksena syntyneissä viidessä julkaisussa on useita tavoitteita. Ensimmäinen on visuaalisen lukutaidon (VL) merkityksen ymmärtäminen ja sen määrittäminen eli voiko visuaalinen kompetenssi (VC) auttaa nuoria kehittämään sekä muodollisia että arkioppimistaitojaan. Toinen on tarjota nuorille tietoa moniarvoisuudesta ja siitä, miten sitä voidaan soveltaa uudelleen suunnitteluajatteluunsa (DT). Kolmas on havainnollistaa nuorten havaintoja, tulkintoja ja merkityksenmuodostusta luovien taiteellisten prosessien avulla stimuloidakseen heidän visuaalista ajatteluaan (VT). Lopuksi tulisi parantaa nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa heidän luoviin näkemyksiinsä. On tärkeää edistää avointa, tutkivaa ja yhteistyöhön perustuvaa oppimistoimintaa, jonka avulla nuoret voivat rakentaa tietojaan ja taitojaan.
Tämä tutkimus tukee sitä, että kattotermi ”visuaalinen lukutaito” (VL) kattaa erilaisia taitojen, tietojen ja asenteiden klustereita, mukaan lukien klusterin, joka tunnetaan nimellä ”visuaalinen suunnitteluajattelu” (VDT). Lisäksi tämä tutkimus on osoittanut, että säännöllinen visuaalinen lukutaito (VL) voi lisätä nuorten luovuutta ja tarjota heille visuaalisen äänen, joka tukee heidän visuaalisen suunnittelun (VDT) taitoja. Lopuksi se vahvistaa, että visuaalinen lukutaito (VL) voi edistää nuorten luovia ajattelutapoja ja helpottaa asennemuutosta ja päätöksentekoa.
Visuaalisen lukutaidon (VL) tietoisuutta ei ole tutkittu tai keskusteltu pelkästään taidelähtöisiin menetelmiin (ABM) keskittyvissä tutkimuksissa, joka helpottaa taiteellisen ja henkilökohtaisen tutkimuksen yhdistämistä. Tämä tutkimus auttaa osaltaan täyttämään tätä aukkoa pohtimalla: Miten nuorten visuaalisen suunnittelun (VDT) taitoja voidaan parantaa visuaalisen lukutaidon (VL) avulla? Tutkimuskysymystä analysoitiin viidessä eri julkaisussa, mikä tarjosi validointia useista näkökulmista. Ensimmäinen julkaisu tutkii luovien prosessien ja nuorten visuaalisen lukutaidon (VL) välistä yhteyttä. Toinen julkaisu käsittelee dokumentaation tulkitsevaa roolia taiteellisen yhteisluontiprosessin kontekstissa. Kolmas julkaisu tutkii osallistavien taidelähtöisten menetelmien (ABM) roolia nuorten moniarvoisten arvojen ilmaisussa. Neljännessä julkaisussa tarkastellaan, miten lasten visuaalista suunnitteluajattelua (VDT) voidaan kehittää prototyypin VDT-mallilla. Lopuksi viides julkaisu vahvistaa, että nuorten luovuutta voidaan lisätä säännöllisen visuaalisen lukutaidon (VL) avulla.
Julkaisuihin liittyvän työskentelyn aikana arvioitiin prosessin aikana kerättyjä taideteoksia. Filosofisena viitekehyksenä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysiä (IPA). Tämä monitasoinen kvalitatiivinen tutkimus esittelee havaintoja osallistavan taidelähtöisen tutkimuksen (ABR) lähestymistavasta, joka herättää opiskelijoiden luovan ilmaisun heidän henkilökohtaisten taideteostensa kautta. Haastattelujen, tutkimuspäiväkirjojen, fokusryhmien, muistiinpanojen ja taideteosten avulla kerätyn tiedon analysointi tehtiin ajankohtaisilla, temaattisilla, sisältö- ja refleksianalyysimenetelmillä. Arviointityökaluna käytettiin yhteistä eurooppalaista visuaalisen lukutaidon viitekehystä (CEFR-VL). Lisäksi Visual Design Thinking (VDT) -malli otettiin käyttöön interventioiden parantamiseksi ja skaalauttamiseksi. Tällä tutkimusmenetelmällä pyritään osoittamaan, että visuaalinen lukutaito (VL) on ratkaiseva tekijä visuaalisen suunnittelun (VDT) kompetenssien kehittämisessä, jotta nuoret voivat parantaa tietojaan ja rakentaa taitojaan, mukaan lukien itsearviointi, uskomukset, arvioinnit ja käyttäytyminen.
Viisi julkaisua selventää edelleen, että taidelähtöiset tutkimusmenetelmät (ABM) avaavat uusia lähestymistapoja yhteiskunnan haasteisiin tutkia tuntematonta, mikä voi tarjota oivalluksia taustalla oleviin tarinoihin. Taidelähtöiset menetelmät tarjoavat helppokäyttöisen ja luovan tavan kuvata ja ilmaista henkilökohtaisten ja sosiaalisten asioiden monimutkaisuutta. Ne tarjoavat myös alustan uusien taitojen kehittämiseen ja tiedon jakamiseen. Lopuksi ne voivat helpottaa yhteistyötä, vuoropuhelua ja sosiaalista muutosta. Tämän tutkimuksen tuloksena syntyneissä viidessä julkaisussa on useita tavoitteita. Ensimmäinen on visuaalisen lukutaidon (VL) merkityksen ymmärtäminen ja sen määrittäminen eli voiko visuaalinen kompetenssi (VC) auttaa nuoria kehittämään sekä muodollisia että arkioppimistaitojaan. Toinen on tarjota nuorille tietoa moniarvoisuudesta ja siitä, miten sitä voidaan soveltaa uudelleen suunnitteluajatteluunsa (DT). Kolmas on havainnollistaa nuorten havaintoja, tulkintoja ja merkityksenmuodostusta luovien taiteellisten prosessien avulla stimuloidakseen heidän visuaalista ajatteluaan (VT). Lopuksi tulisi parantaa nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa heidän luoviin näkemyksiinsä. On tärkeää edistää avointa, tutkivaa ja yhteistyöhön perustuvaa oppimistoimintaa, jonka avulla nuoret voivat rakentaa tietojaan ja taitojaan.
Tämä tutkimus tukee sitä, että kattotermi ”visuaalinen lukutaito” (VL) kattaa erilaisia taitojen, tietojen ja asenteiden klustereita, mukaan lukien klusterin, joka tunnetaan nimellä ”visuaalinen suunnitteluajattelu” (VDT). Lisäksi tämä tutkimus on osoittanut, että säännöllinen visuaalinen lukutaito (VL) voi lisätä nuorten luovuutta ja tarjota heille visuaalisen äänen, joka tukee heidän visuaalisen suunnittelun (VDT) taitoja. Lopuksi se vahvistaa, että visuaalinen lukutaito (VL) voi edistää nuorten luovia ajattelutapoja ja helpottaa asennemuutosta ja päätöksentekoa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [397]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Cool : applied visual arts in the North
Taiteiden tiedekunta; Jokela, Timo; Coutts, Glen; Huhmarniemi, Maria; Härkönen, Elina (Lapin yliopisto, 2013)This book presents a series of essays and reports on the topic of Applied Visual Arts. Broadly speaking, this territory of contemporary arts focuses on community-based and socially engaged art. Authors include academics, ... -
The influence of the visual elements of cover design on the appeal of art and cultural magazines: case study is book fare in Oulu
Dubovskaia, Iana (Lapin yliopisto, 2015)Design of magazines - a complex and time-consuming process, often requiring custom solutions. Developers need to know what impact on the visual component of information influence on the audience. The purpose of this case ... -
The importance of material and visual culture of ordinary objects should be more profoundly emphasised in the field of political science
Vola, Joonas (Lapin yliopisto, Arktinen keskus, 2015)