Asiakasväkivalta lastensuojelussa : integroiva kirjallisuuskatsaus sosiaalityöntekijään kohdistetun asiakasväkivallan vaikutuksesta sosiaalityöntekijän kykyyn suojella lasta, sekä asiakasväkivallan ehkäisyn ja hallinnan keinoista
Viljanen, Niina (2023)
Viljanen, Niina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231207152266
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231207152266
Tiivistelmä
Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli luoda integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä kokonaiskuva asiakasväkivallasta, eli työntekijään hänen työnsä vuoksi kohdistetusta väkivallasta lastensuojelun kontekstissa, ja selvittää miten asiakasväkivalta vaikuttaa lastensuojelun sosiaalityöntekijän suojelutehtävän toteuttamiseen, sekä koota yhteen asiakasväkivallan tehokkaita ehkäisy- ja hallintakeinoja. Lähtökohtana tutkielmassa oli lapsen edun toteutuminen asiakassuhteesta kumpuavasta väkivallasta huolimatta. Aihetta lähestytään tutkimuskysymyksien kautta: Millaisena asiakasväkivalta näyttäytyy lastensuojelussa? Miten asiakasväkivalta vaikuttaa lastensuojelun sosiaalityöntekijän kykyyn suojella lasta? Millä keinoin asiakasväkivallan vaikutuksia pystytään ennaltaehkäisemään ja hallitsemaan lastensuojelussa? Tutkimus on rajattu lapsi- ja perhekohtaiseen lastensuojeluun eli lastensuojelun avo- ja sijaishuoltoon.
Tutkimusaineisto koostui yhteensä 26 tieteellisestä tutkimusartikkelista, joista seitsemän on virallislähdettä. Tutkimusartikkeleista 19 oli kansainvälisiä tutkimusartikkeleita ja seitsemän oli kotimaisia. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Tutkimustuloksien mukaan lastensuojelun sosiaalityöntekijään kohdistettu asiakasväkivalta oli hyvin yleistä. Asiakasväkivalta oli käsitteenä heikosti tunnettu ja tunnustettu lastensuojelun työyhteisössä, jonka vuoksi sen olemassaoloa ei välttämättä tiedostettu. Asiakasväkialta yhdistettiin usein pelkästään fyysiseen väkivaltaan ja henkistä väkivaltaa ei välttämättä tunnistettu ja/tai tunnustettu väkivallaksi. Asiakasväkivallan todettiin vaikuttavan lastensuojelun sosiaalityöntekijän kykyyn pitää lapsen etu ensisijaisena toimintaperiaatteena ja tehdä lapsen edun mukaisia päätöksiä. Tutkimusten mukaan asiakasväkivalta vaikutti lastensuojelun prosesseihin negatiivisesti lapsen suojelun onnistumisen näkökulmasta.
Lastensuojelussa esiintyvän asiakasväkivallan ennalta ehkäisyn ja hallinnan kannalta pidetään merkittävänä väkivaltakäsitteistön tarkkaa määrittelyä, väkivaltatietouden lisäämistä, toimintamallien yhtenäistämistä ja esihenkilön saumatonta tukea työyhteisössä. Asiakasväkivalta tulisi nähdä lapsen kaltoinkohtelun riskitekijänä. Lasta pystytään suojelemaan ja tämän asiakasprosessit voivat edetä asianmukaisesti, asiakasväkivallasta huolimatta, jos työyhteisöllä on selkeä systemaattinen toimintamalli asiakasväkivaltaa käyttävien riskiperheiden varalle.
Tutkimusaineisto koostui yhteensä 26 tieteellisestä tutkimusartikkelista, joista seitsemän on virallislähdettä. Tutkimusartikkeleista 19 oli kansainvälisiä tutkimusartikkeleita ja seitsemän oli kotimaisia. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysia.
Tutkimustuloksien mukaan lastensuojelun sosiaalityöntekijään kohdistettu asiakasväkivalta oli hyvin yleistä. Asiakasväkivalta oli käsitteenä heikosti tunnettu ja tunnustettu lastensuojelun työyhteisössä, jonka vuoksi sen olemassaoloa ei välttämättä tiedostettu. Asiakasväkialta yhdistettiin usein pelkästään fyysiseen väkivaltaan ja henkistä väkivaltaa ei välttämättä tunnistettu ja/tai tunnustettu väkivallaksi. Asiakasväkivallan todettiin vaikuttavan lastensuojelun sosiaalityöntekijän kykyyn pitää lapsen etu ensisijaisena toimintaperiaatteena ja tehdä lapsen edun mukaisia päätöksiä. Tutkimusten mukaan asiakasväkivalta vaikutti lastensuojelun prosesseihin negatiivisesti lapsen suojelun onnistumisen näkökulmasta.
Lastensuojelussa esiintyvän asiakasväkivallan ennalta ehkäisyn ja hallinnan kannalta pidetään merkittävänä väkivaltakäsitteistön tarkkaa määrittelyä, väkivaltatietouden lisäämistä, toimintamallien yhtenäistämistä ja esihenkilön saumatonta tukea työyhteisössä. Asiakasväkivalta tulisi nähdä lapsen kaltoinkohtelun riskitekijänä. Lasta pystytään suojelemaan ja tämän asiakasprosessit voivat edetä asianmukaisesti, asiakasväkivallasta huolimatta, jos työyhteisöllä on selkeä systemaattinen toimintamalli asiakasväkivaltaa käyttävien riskiperheiden varalle.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]