Bayanai : exploring the potential of a culturally revitalising online film workshop in Sakha
Kani, Hannu (2023)
Kani, Hannu
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231209152660
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231209152660
Tiivistelmä
Alkuperäiskansojen kulttuurinen kestävyys Arktisella alueella on ajankohtainen aihe. Ilmastonmuutos, globalisaatio, kolonialisaation vaikutukset ja riisto vaikuttavat näiden yhteisöjen hyvinvointiin, joiden elämäntavat ja laaja paikallistietämys ovat yhteydessä heitä ympäröivään luontoon. Tämä tutkimus pyrkii kehittämään ja arvioimaan online elokuvatyöpajan toteuttamista, jonka tarkoituksena on ollut tukea paikallisyhteisöä heidän kulttuurimaiseman tutkimisessa ja edistää kulttuurista kestävyyttä. Työpaja toteutettiin osana ASAD-verkoston projektia vuonna 2020, Covid-19 pandemian aikana Sahan tasavallassa. Osanottajat olivat paikallisia nuoria, joiden lisäksi osallistui kolme paikallista opettajaa.
Tutkimus on hyödyntänyt taideperustaista toimintatutkimusta, jossa korostetaan aktiivista osallistumista ja vuorovaikutusta, sekä kulttuurisesti sensitiivisen työskentelyn toiminnallisuutta. Taustalla on toiminut teoreettinen tutkimus paikalliskulttuuriin, elokuvapedagogikaan ja verkossa oppimiseen. Jatkuva arviointi ja kehittäminen prosessin aikana on tuottanut käytännöllistä tietoa, johon perustuen on kehitetty toimivampi työpajamalli. Tutkimus toivoo myös tarjoavansa katsauksen siihen, miten Sahan nuoret kokevat kulttuurinsa ja tuottavat sitä.
Tutkimus on tuonut esille verkossa oppimisen monia eettisiä ja käytännöllisiä haasteita, kuten saavutettavuus ja resurssit. Tästä huolimatta se myös tunnistaa sen potentiaalin etenkin kulttuurisen vuorovaikutuksen ja vahvistuksen fasilitaattorina. Yhteistyö paikallisten tiedonhaltijoiden ja kattavat lähestymistapojen arviointi tapauskohtaisesti on välttämätöntä. Lopuksi, elokuva on monipuolinen työväline kulttuuriseen havainnointiin, joka tukee kriittistä ajattelua, tutkimusta, kohtaamista ja ilmaisua. Pohjautuen yhteen ehkä yhdistävimpään ilmaisumuotoon, tarinankerrontaan, elokuva on kulttuurin kokemisen ja jakamisen kannalta ihanteellinen.
Tutkimus on hyödyntänyt taideperustaista toimintatutkimusta, jossa korostetaan aktiivista osallistumista ja vuorovaikutusta, sekä kulttuurisesti sensitiivisen työskentelyn toiminnallisuutta. Taustalla on toiminut teoreettinen tutkimus paikalliskulttuuriin, elokuvapedagogikaan ja verkossa oppimiseen. Jatkuva arviointi ja kehittäminen prosessin aikana on tuottanut käytännöllistä tietoa, johon perustuen on kehitetty toimivampi työpajamalli. Tutkimus toivoo myös tarjoavansa katsauksen siihen, miten Sahan nuoret kokevat kulttuurinsa ja tuottavat sitä.
Tutkimus on tuonut esille verkossa oppimisen monia eettisiä ja käytännöllisiä haasteita, kuten saavutettavuus ja resurssit. Tästä huolimatta se myös tunnistaa sen potentiaalin etenkin kulttuurisen vuorovaikutuksen ja vahvistuksen fasilitaattorina. Yhteistyö paikallisten tiedonhaltijoiden ja kattavat lähestymistapojen arviointi tapauskohtaisesti on välttämätöntä. Lopuksi, elokuva on monipuolinen työväline kulttuuriseen havainnointiin, joka tukee kriittistä ajattelua, tutkimusta, kohtaamista ja ilmaisua. Pohjautuen yhteen ehkä yhdistävimpään ilmaisumuotoon, tarinankerrontaan, elokuva on kulttuurin kokemisen ja jakamisen kannalta ihanteellinen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]