Heijastumia : taidetta, meditaatiota ja suokokemusta yhdistävä oppimateriaali kuvataidekasvattajalle
Vitikka, Outi (2023)
Vitikka, Outi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153370
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153370
Tiivistelmä
Tutkielmassa yhdistyy luontokokemukseen, tarkennettuna suokokemukseen, kuvataidekasvatuksen sekä meditaation menetelmät. Pohja-ajatuksena on se, että niin taiteella kuin meditaatiollakin on vahva side luontoon etenkin hyvinvoinnin näkökulmasta. Hyvinvointi nähdään tutkielmassa kokonaisvaltaisena, jossa psyykkis-fyysiseen hyvinvointiin nivoutuu olennaisena myös esimerkiksi esteettinen hyvinvointi.
Teoreettinen pohja lähtee liikkeelle meditaatioperinteen ja sen muotojen esittelyllä edeten kohti suomalaisia vastineita meditaation termistölle sekä amerikkalaisen tutkimusperinteen kontemplatiivista pedagogiikkaa. Taustateoria tiivistyy meditaation, taiteen ja luontokokemuksen yhteneväisyyksien etsinnän kautta. Metodologisesti tutkielman toteutus etenee taideperustaisen toimintatutkimuksen muodossa kansalaisopiston toimintaympäristöön vietynä. Aineisto koostuu suunnitteluprosessista, sen seurauksena syntyvästä oppimateriaalista sekä kolmena asiantuntijan antamasta palautteesta avointen kysymysten kautta. Tutkimusetiikan kannalta pyritään huomioimaan kolmen aihealueen mahdollisuudet tukea kestävää ajattelua. Tutkimusmenetelmälle luonteenomaisesti lopputulema jättää jatkotutkimuksen mahdollisuuden avoimeksi.
Tutkielmassa luodaan kuvataidekasvattajan näkökulman pohjalta oppimateriaali, jonka pyrkimyksenä on antaa yhdenlainen näkökulma sille, kuinka taiteen ja meditaation keinot voivat yhdistyä suokokemukseen. Oppimateriaalin suunnitteluprosessissa hyödynnetään teoreettista pohjaa vetäen yhteen teorian tarjoamia lankoja. Kolmen asiantuntijan antama palaute syventää näkökulmaa suunnitteluprosessiin ja oppimateriaaliin. Myös tutkimuseettisesti asiantuntijapalaute nähdään olennaisena osana analyysin ja jatkokehityksen laadun kannalta.
Tutkimustuloksena esitän, millaisia huomioita ja johtopäätöksiä prosessista syntyy ja voiko syntyvä näkökulma antaa pontta laajemmalle tutkimukselle. Pohdinnassa korostuu suunnitteluprosessin näkökulmien laajentamisen mahdollisuudet sekä tiedonluonne, joka poikkeaa perinteisestä tieteellisen tiedon määritelmästä. Syntyvä johtopäätös on, että kokemuspohjainen, merkityksellisyyteen perustuva tieto sekä taiteen, luontokokemuksen ja meditaation yhdyspinnan etsintä antaa suunnan jatkotutkimukselle.
Teoreettinen pohja lähtee liikkeelle meditaatioperinteen ja sen muotojen esittelyllä edeten kohti suomalaisia vastineita meditaation termistölle sekä amerikkalaisen tutkimusperinteen kontemplatiivista pedagogiikkaa. Taustateoria tiivistyy meditaation, taiteen ja luontokokemuksen yhteneväisyyksien etsinnän kautta. Metodologisesti tutkielman toteutus etenee taideperustaisen toimintatutkimuksen muodossa kansalaisopiston toimintaympäristöön vietynä. Aineisto koostuu suunnitteluprosessista, sen seurauksena syntyvästä oppimateriaalista sekä kolmena asiantuntijan antamasta palautteesta avointen kysymysten kautta. Tutkimusetiikan kannalta pyritään huomioimaan kolmen aihealueen mahdollisuudet tukea kestävää ajattelua. Tutkimusmenetelmälle luonteenomaisesti lopputulema jättää jatkotutkimuksen mahdollisuuden avoimeksi.
Tutkielmassa luodaan kuvataidekasvattajan näkökulman pohjalta oppimateriaali, jonka pyrkimyksenä on antaa yhdenlainen näkökulma sille, kuinka taiteen ja meditaation keinot voivat yhdistyä suokokemukseen. Oppimateriaalin suunnitteluprosessissa hyödynnetään teoreettista pohjaa vetäen yhteen teorian tarjoamia lankoja. Kolmen asiantuntijan antama palaute syventää näkökulmaa suunnitteluprosessiin ja oppimateriaaliin. Myös tutkimuseettisesti asiantuntijapalaute nähdään olennaisena osana analyysin ja jatkokehityksen laadun kannalta.
Tutkimustuloksena esitän, millaisia huomioita ja johtopäätöksiä prosessista syntyy ja voiko syntyvä näkökulma antaa pontta laajemmalle tutkimukselle. Pohdinnassa korostuu suunnitteluprosessin näkökulmien laajentamisen mahdollisuudet sekä tiedonluonne, joka poikkeaa perinteisestä tieteellisen tiedon määritelmästä. Syntyvä johtopäätös on, että kokemuspohjainen, merkityksellisyyteen perustuva tieto sekä taiteen, luontokokemuksen ja meditaation yhdyspinnan etsintä antaa suunnan jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]