Maisterivaiheen kasvatustieteen opiskelijoiden motivaatiotekijät ja kehittyvä asiantuntijuus
Kiljunen, Iivari (2023)
Kiljunen, Iivari
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231214154390
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231214154390
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää maisterivaiheen kasvatustieteen opiskelijoiden motivaatiotekijöitä opinnoissa sekä mikä heitä motivoi valmistumisen jälkeen tulevaisuudessa. Tämän lisäksi tarkoituksena on selvittää miten kasvatustieteen maisterivaiheen opiskelijat näkevät ja kokevat oman tulevan asiantuntijuutensa. Tutkimuksessa on haastateltu 5 kasvatusalan maisteri vaiheen opiskelijaa, jotka kaikki ovat valmistuneet kandidaateiksi ja heillä on harjoittelu suoritettuna tai haastattelun hetkellä harjoittelu käynnissä. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja aineisto analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tulosten perusteella maisterivaiheen kasvatustieteilijät korostivat tieteenalan valintaa merkittävimpänä tekijänä, joka vaikutti heidän opintoihinsa. Valmistuminen nähtiin myös tärkeänä virstanpylväänä opinnoissa. Monille haastatelluille lähipiiri, sisältäen perheen ja opiskeluystävät, oli keskeinen voimavara, joka tuki opintojen sujuvuutta. Erityisesti opiskeluystävät koettiin erittäin vaikuttaviksi ja jopa ratkaiseviksi omien opintopolkujen suunnittelussa. Kasvatustieteen monialaisuus mahdollisti opiskelijoille tietyn joustavuuden tutkintorakenteen suunnittelussa, erityisesti sivuainevalinnoissa. Tämä valinnanvapaus loi kuitenkin epävarmuutta monille tulevaisuuden suhteen. Opiskeluystävät tarjosivat tukea sivuainevalinnoissa sekä auttoivat löytämään vastauksia opintoihin liittyviin kysymyksiin. Vaikka haastatellut maisteriopiskelijat kokivatkin tulevan työelämän kompleksisena ja haastavana he uskoivat saaneensa opinnoistaan runsaasti osaamista ja taitoja, jotka ovat arvokkaita tulevaisuuden työelämässä. Erityisesti kyky sopeutua muutoksiin nähtiin tärkeänä taitona tulevaisuuden työkentillä menestymiseksi.
Tulosten perusteella maisterivaiheen kasvatustieteilijät korostivat tieteenalan valintaa merkittävimpänä tekijänä, joka vaikutti heidän opintoihinsa. Valmistuminen nähtiin myös tärkeänä virstanpylväänä opinnoissa. Monille haastatelluille lähipiiri, sisältäen perheen ja opiskeluystävät, oli keskeinen voimavara, joka tuki opintojen sujuvuutta. Erityisesti opiskeluystävät koettiin erittäin vaikuttaviksi ja jopa ratkaiseviksi omien opintopolkujen suunnittelussa. Kasvatustieteen monialaisuus mahdollisti opiskelijoille tietyn joustavuuden tutkintorakenteen suunnittelussa, erityisesti sivuainevalinnoissa. Tämä valinnanvapaus loi kuitenkin epävarmuutta monille tulevaisuuden suhteen. Opiskeluystävät tarjosivat tukea sivuainevalinnoissa sekä auttoivat löytämään vastauksia opintoihin liittyviin kysymyksiin. Vaikka haastatellut maisteriopiskelijat kokivatkin tulevan työelämän kompleksisena ja haastavana he uskoivat saaneensa opinnoistaan runsaasti osaamista ja taitoja, jotka ovat arvokkaita tulevaisuuden työelämässä. Erityisesti kyky sopeutua muutoksiin nähtiin tärkeänä taitona tulevaisuuden työkentillä menestymiseksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]