Opinto-ohjaajien tulkintoja lukio-opiskelijoiden nivelvaihehaasteista sekä tuen keinoista
Virtanen, Iida (2023)
Virtanen, Iida
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231214154535
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231214154535
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen lukion abiturienttien nivelvaiheeseen liittyviä haasteita sekä haasteisiin liittyviä tuen keinoja opinto-ohjaajien tulkitsemana. Lisäksi pyrin selvittämään, kuinka herkästi opinto-ohjaajat tunnistavat haasteita ja miten paljon haasteita yleisesti esiintyy. Tarkoitukseni on selvittää opinto-ohjaajien erilaisia ja toisistaan poikkeavia tulkintoja aiheesta. Tutkimuksessa abiturientilla tarkoitetaan lukion viimeisen vuoden opiskelijaa, ja nivelvaiheella tarkoitetaan lukion ja lukion jälkeisen elämän välistä siirtymää. Tutkin opinto-ohjaajien kokemuksia puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jota analysoin fenomenografisen analyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan heikko itsetuntemus, lukio-opintojen kuormittavuus, opiskelijavalintauudistus, ensikertalaisuuskiintiö sekä lähipiirin vaikutus olivat yhteydessä nivelvaiheeseen liittyvissä haasteissa. Heikko itsetuntemus liittyi omien vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden heikkoon tunnistamiseen, ja lukion kuormittavuus lisäsi monella halua välivuodelle. Opiskelijavalintauudistus lisäsi paineen tunnetta tehdä oikeita valintoja jo hyvin varhain, ja ensikertalaisuuskiintiöt lisäsivät jatkokoulutuspaikkoihin liittyvää taktikoimista. Lähipiirin vaikutusta kuvailtiin opiskelijoiden puutteellisella itseluottamuksella hakea korkeakouluun, vaikka opintomenestys olisi ollut lukiossa hyvä. Nivelvaihetta sujuvoittaviksi tekijöiksi nousivat runsas tiedon jakaminen, lukion ja korkeakoulun välinen yhteistyö sekä opiskelijan itsetuntemuksen tukeminen.
Johtopäätöksenä voin todeta, opinto-ohjaajan näkökulmasta nivelvaihe koetaan opiskelijalle haastavana ja kuormittavana siirtymävaiheena, joka edellyttää opiskelijalta vahvaa itsetuntemusta sekä kykyä päätöksentekoon. Nivelvaiheen alkaminen osoittautui yksilölliseksi, ja se voi alkaa jo ennen lukion viimeistä lukuvuotta. Tutkimukseni herättää pohdintaa siitä, mikä vaikutus koulutuspoliittisilla uudistuksilla, kuten opiskelijavalintauudistuksilla on lukiolaisten päätöksiin.
Tutkimustulosten mukaan heikko itsetuntemus, lukio-opintojen kuormittavuus, opiskelijavalintauudistus, ensikertalaisuuskiintiö sekä lähipiirin vaikutus olivat yhteydessä nivelvaiheeseen liittyvissä haasteissa. Heikko itsetuntemus liittyi omien vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden heikkoon tunnistamiseen, ja lukion kuormittavuus lisäsi monella halua välivuodelle. Opiskelijavalintauudistus lisäsi paineen tunnetta tehdä oikeita valintoja jo hyvin varhain, ja ensikertalaisuuskiintiöt lisäsivät jatkokoulutuspaikkoihin liittyvää taktikoimista. Lähipiirin vaikutusta kuvailtiin opiskelijoiden puutteellisella itseluottamuksella hakea korkeakouluun, vaikka opintomenestys olisi ollut lukiossa hyvä. Nivelvaihetta sujuvoittaviksi tekijöiksi nousivat runsas tiedon jakaminen, lukion ja korkeakoulun välinen yhteistyö sekä opiskelijan itsetuntemuksen tukeminen.
Johtopäätöksenä voin todeta, opinto-ohjaajan näkökulmasta nivelvaihe koetaan opiskelijalle haastavana ja kuormittavana siirtymävaiheena, joka edellyttää opiskelijalta vahvaa itsetuntemusta sekä kykyä päätöksentekoon. Nivelvaiheen alkaminen osoittautui yksilölliseksi, ja se voi alkaa jo ennen lukion viimeistä lukuvuotta. Tutkimukseni herättää pohdintaa siitä, mikä vaikutus koulutuspoliittisilla uudistuksilla, kuten opiskelijavalintauudistuksilla on lukiolaisten päätöksiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]