Lukiolaisten antamia merkityksiä kuvataidetuntien opetuskuville
Kakkonen, Mari (2023)
Kakkonen, Mari
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231215154805
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231215154805
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee, mitä merkityksiä lukiolaiset antavat kuvataidetuntien opetuskuville. Tutkielman aineisto koostuu 64 lukiolaisten tarinoista, jotka on kerätty eläytymismenetelmällä. Tarinat kerättiin kolmelta eri lukiolta ja ne kirjoitettiin kahden eri kehyskertomusvariaation pohjalta, joissa oppilaita pyydettiin eläytymään ja kirjoittamaan tarina Jasusta, joka pohtii kuvataideopettajan näyttämiä kuvia niiden merkityksellisyyden ja monipuolisuuden kannalta. Oppilaat kirjoittivat myös opetuskuvista, joita olisivat halunneet lisää opetukseen. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia merkityksiä lukiolaiset antavat kuvataidetuntien opetuskuville. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan opetuskuvien monipuolisuutta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmällä luokittelemalla siinä esiintyviä samankaltaisuuksia. Sisällönanalyysissä olennaiseksi muodostuivat opetuskuvien erilaiset kuvailut tarinoissa ja opetuskuvien tuottamien kokemusten moninaisuus. Tutkimuksessa selvisi, kuinka lukiolaiset käsittivät opetuskuvat kahden keskeisen tekijän kautta: mitä kuvassa voidaan havaita ja mitä opetuskuvat voivat saada aikaan. Lukiolaisten tarinoissa kuvattiin monipuolisesti erilaisia taiteentekniikoita, mutta niissä toistuivat myös tietyt kuvatyypit ja länsimaisen kulttuurin tunnetut teokset. Opetuskuvien visuaalinen miellyttävyys ja taitavuus kiinnostivat nuoria. Jos kuvia oli vaikea ymmärtää, koettiin ne vieraaksi tai turhauttavaksi. Opetuskuvien omakohtaiseksi kokeminen motivoi opiskelua ja teki kuvista merkityksellisiä. Oma kuvallinen tekeminen koettiin tärkeäksi.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että kuvalukutaitoja ja visuaalisen kulttuurin tuntemusta on tarpeen lisätä kuvataideopetukseen. Nuoret myös toivoivat enemmän keinoja kuvantukintaan ja se koettiin mielenkiintoiseksi. Kuvaa haluttiin oppia ymmärtämään paremmin. Opetuskuvat ovat väylä oppilaiden elämismaailmoihin ja merkitykselliseen kuvan tekemiseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmällä luokittelemalla siinä esiintyviä samankaltaisuuksia. Sisällönanalyysissä olennaiseksi muodostuivat opetuskuvien erilaiset kuvailut tarinoissa ja opetuskuvien tuottamien kokemusten moninaisuus. Tutkimuksessa selvisi, kuinka lukiolaiset käsittivät opetuskuvat kahden keskeisen tekijän kautta: mitä kuvassa voidaan havaita ja mitä opetuskuvat voivat saada aikaan. Lukiolaisten tarinoissa kuvattiin monipuolisesti erilaisia taiteentekniikoita, mutta niissä toistuivat myös tietyt kuvatyypit ja länsimaisen kulttuurin tunnetut teokset. Opetuskuvien visuaalinen miellyttävyys ja taitavuus kiinnostivat nuoria. Jos kuvia oli vaikea ymmärtää, koettiin ne vieraaksi tai turhauttavaksi. Opetuskuvien omakohtaiseksi kokeminen motivoi opiskelua ja teki kuvista merkityksellisiä. Oma kuvallinen tekeminen koettiin tärkeäksi.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että kuvalukutaitoja ja visuaalisen kulttuurin tuntemusta on tarpeen lisätä kuvataideopetukseen. Nuoret myös toivoivat enemmän keinoja kuvantukintaan ja se koettiin mielenkiintoiseksi. Kuvaa haluttiin oppia ymmärtämään paremmin. Opetuskuvat ovat väylä oppilaiden elämismaailmoihin ja merkitykselliseen kuvan tekemiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]