Avaimet oivalluksiin : työpaja oppimisen muotona palvelumuotoilun kontekstissa.
Lehto, Ann-Margit (2023-12-18)
Lehto, Ann-Margit
Lapin yliopisto
18.12.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231218155265
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231218155265
Tiivistelmä
Tarkastelen palvelumuotoilun pro gradu -työssäni työpajamuotoista oppimista ja opettamista organisaatiossa. Työskentely etä- ja hybridiympäristöissä johtaa helposti siihen, että koulutukset toteutetaan luentoina verkossa. Tässä on kuitenkin riskinä, että oppiminen ja oivaltaminen jäävät vajavaisiksi, koska luentomuotoisessa opetuksessa osallistujien välinen vuorovaikutus voi olla vähäistä ja osallistuminen pintapuolista. Oppimistapa ei ole kovin oppijalähtöinen.
Tutkimusongelmani oli: Miten oppijalähtöisesti muotoiltu työpaja vaikuttaa oppijan kokemuksiin omasta oppimisestaan? Tarkastelin tätä tutkimuskysymysten valossa: Kuinka työpajatyöskentely toimii palvelumuotoilun oppimisen ja opettamisen tapana organisaatiossa? Mitä etuja ja haasteita siinä on luentomuotoiseen oppimiseen ja opettamiseen verrattuna? Mitä seikkoja työpajamuotoisessa oppimisessa ja opettamisessa tulee ottaa huomioon?
Valitsin tarkastelukohteeksi yhden työyhteisön tiimin, jolle järjestin koulutuksen palvelumuotoilusta työpajakokeiluna. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeilla ja haastattelemalla osallistujia. Halusin selvittää, kuinka he kokivat työpajatyöskentelyn oppimisen muotona verrattuna luento- ja videomuotoiseen koulutukseen, ja kuinka oppiminen tulisi heidän mukaansa järjestää. Lisäksi halusin selvittää, miten he näkevät työpajojen kehittyvän tulevaisuudessa, ja mitkä olivat heille tärkeimmät opit työpajasta.
Pro gradu -työni tavoitteena oli kehittää koulutusmalli tutkimukseni pohjalta hyödyntämällä tuplatimanttimallia. Keräämäni kysely- ja haastatteluaineiston teemoittelin sähköisellä Miro-alustalla. Teemoittelun pohjalta koostin taulukot ja ratkaisuehdotukset siitä, kuinka koulutuksia tulisi järjestää, ja mitä seikkoja niissä olisi hyvä ottaa huomioon. Tutkimuksen päälöydös oli, että työpaja on toimiva oppimisen ja opettamisen tapa organisaatiossa, jos sille on varmistettu soveltuvat puitteet.
Tutkimusongelmani oli: Miten oppijalähtöisesti muotoiltu työpaja vaikuttaa oppijan kokemuksiin omasta oppimisestaan? Tarkastelin tätä tutkimuskysymysten valossa: Kuinka työpajatyöskentely toimii palvelumuotoilun oppimisen ja opettamisen tapana organisaatiossa? Mitä etuja ja haasteita siinä on luentomuotoiseen oppimiseen ja opettamiseen verrattuna? Mitä seikkoja työpajamuotoisessa oppimisessa ja opettamisessa tulee ottaa huomioon?
Valitsin tarkastelukohteeksi yhden työyhteisön tiimin, jolle järjestin koulutuksen palvelumuotoilusta työpajakokeiluna. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeilla ja haastattelemalla osallistujia. Halusin selvittää, kuinka he kokivat työpajatyöskentelyn oppimisen muotona verrattuna luento- ja videomuotoiseen koulutukseen, ja kuinka oppiminen tulisi heidän mukaansa järjestää. Lisäksi halusin selvittää, miten he näkevät työpajojen kehittyvän tulevaisuudessa, ja mitkä olivat heille tärkeimmät opit työpajasta.
Pro gradu -työni tavoitteena oli kehittää koulutusmalli tutkimukseni pohjalta hyödyntämällä tuplatimanttimallia. Keräämäni kysely- ja haastatteluaineiston teemoittelin sähköisellä Miro-alustalla. Teemoittelun pohjalta koostin taulukot ja ratkaisuehdotukset siitä, kuinka koulutuksia tulisi järjestää, ja mitä seikkoja niissä olisi hyvä ottaa huomioon. Tutkimuksen päälöydös oli, että työpaja on toimiva oppimisen ja opettamisen tapa organisaatiossa, jos sille on varmistettu soveltuvat puitteet.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]