"Hyvä lisä perinteisen opettamisen rinnalle" : teknologia lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan
Lintunen, Iina (2023)
Lintunen, Iina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231218155507
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231218155507
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia teknologian käytöstä lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa. Tutkimuksessani tarkastelen millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat asettavat teknologialle lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää pian valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia teknologian käyttämiseen lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessa sekä miten heidän tieto- ja viestintäteknologian osaamisen integroimista opetukseen voidaan edistää. Koska opetusharjoitteluilla on merkittävä osuus luokanopettajaopiskelijoiden ammatillisen kehittymisen näkökulmasta, tarkastelen aihetta ohjauksen merkityksen ja luokanopettajakoulutuksen edistämisen näkökulmasta.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen ensin, miten teknologiaa hyödynnetään opetuksessa. Tämän jälkeen tarkastelen luku- ja kirjoitustaidon oppimista ja opettamista. Viimeisenä esittelen teknologis-pedagogisen sisältötiedon teoreettista mallia, jonka avulla tarkastelen teknologian integroimista opetettavaan aiheeseen.
Tutkimusotteeni on laadullinen ja edustaa fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto on hankittu haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto on kerätty keväällä vuonna 2023. Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysiä hyödyntäen.
Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat löytävät erilaisia merkityksiä hyödyntää teknologiaa lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessaan. He pitävät omien valmiuksien edistämistä tärkeänä teknologian yhteiskunnallisen merkityksen kasvaessa. Käsitykset ja kokemukset teknologian hyödyntämisestä opetusharjoitteluissa vaihtelivat opetusharjoittelua ohjaavan lehtorin mukaisesti.
Johtopäätöksenä totean, että luokanopettajakoulutuksessa kehittymistarpeita on ohjauksessa, joka liittyy teknologian integroimiseen opetukseen. Näin edistetään luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia työelämään siirtymiseen teknologisten käyttötaitojen osalta.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen ensin, miten teknologiaa hyödynnetään opetuksessa. Tämän jälkeen tarkastelen luku- ja kirjoitustaidon oppimista ja opettamista. Viimeisenä esittelen teknologis-pedagogisen sisältötiedon teoreettista mallia, jonka avulla tarkastelen teknologian integroimista opetettavaan aiheeseen.
Tutkimusotteeni on laadullinen ja edustaa fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto on hankittu haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto on kerätty keväällä vuonna 2023. Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysiä hyödyntäen.
Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat löytävät erilaisia merkityksiä hyödyntää teknologiaa lukemaan ja kirjoittamaan opetuksessaan. He pitävät omien valmiuksien edistämistä tärkeänä teknologian yhteiskunnallisen merkityksen kasvaessa. Käsitykset ja kokemukset teknologian hyödyntämisestä opetusharjoitteluissa vaihtelivat opetusharjoittelua ohjaavan lehtorin mukaisesti.
Johtopäätöksenä totean, että luokanopettajakoulutuksessa kehittymistarpeita on ohjauksessa, joka liittyy teknologian integroimiseen opetukseen. Näin edistetään luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia työelämään siirtymiseen teknologisten käyttötaitojen osalta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]