"Kyllä siinä huonosti kävisi, jos ei yhtään itsestään huolehtisi" : luokanopettajien työn rajaaminen ja hyvinvointi
Kimppa, Sara (2023)
Kimppa, Sara
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155670
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee luokanopettajien työn rajaamista ja heidän hyvinvointiaan. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin opettajien työn rajaamisen käytäntöjä ja niitä tekijöitä, jotka edistävät heidän hyvinvointiaan. Tarkoituksena on tuoda aihetta näkyviin ja tuottaa uutta tietoa. Tutkielman teoreettinen viitekehys kohdistuu hyvinvoinnin ja työhyvinvoinnin määritelmiin, opettajan työaikaan sekä työn kuormitus- ja voimavaratekijöihin.
Tutkimusaineistoni koostuu kuuden luokanopettajan haastatteluista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelujen avulla keräsin tietoa luokanopettajien työstä, työn rajaamisesta ja hyvinvoinnista. Luokanopettajat valikoituivat haastatteluun sillä perusteella, että uskoin heillä olevan tietoa ja kokemuksia tutkimastani ilmiöstä. Analysoin aineiston laadullista sisällönanalyysiä ja teemoittelua hyödyntäen.
Opettajien työn rajaaminen jakautui tulosten mukaan viiteen alateemaan, jotka olivat aikaan ja paikkaan liittyvät rajaukset, viestintävälineisiin ja tavoitettavuuteen liittyvät rajaukset, työn sisältöön liittyvät rajaukset sekä muut työn rajaamista edistävät tekijät. Luokanopettajien hyvinvointia edistävistä tekijöistä puolestaan muodostui neljä alateemaa. Niitä olivat työ itsessään, työyhteisö, työn rajaaminen sekä palautumisesta huolehtiminen. Luokanopettajat tunnistivat työn rajaamisen ja hyvinvointia edistävien tekijöiden merkityksen itselleen sekä suhteessa toisiinsa. Tutkimustulokseni vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia. Tutkimustuloksiani voidaan hyödyntää luokanopettajien työn ja hyvinvoinnin kehittämiseen.
Tutkimusaineistoni koostuu kuuden luokanopettajan haastatteluista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelujen avulla keräsin tietoa luokanopettajien työstä, työn rajaamisesta ja hyvinvoinnista. Luokanopettajat valikoituivat haastatteluun sillä perusteella, että uskoin heillä olevan tietoa ja kokemuksia tutkimastani ilmiöstä. Analysoin aineiston laadullista sisällönanalyysiä ja teemoittelua hyödyntäen.
Opettajien työn rajaaminen jakautui tulosten mukaan viiteen alateemaan, jotka olivat aikaan ja paikkaan liittyvät rajaukset, viestintävälineisiin ja tavoitettavuuteen liittyvät rajaukset, työn sisältöön liittyvät rajaukset sekä muut työn rajaamista edistävät tekijät. Luokanopettajien hyvinvointia edistävistä tekijöistä puolestaan muodostui neljä alateemaa. Niitä olivat työ itsessään, työyhteisö, työn rajaaminen sekä palautumisesta huolehtiminen. Luokanopettajat tunnistivat työn rajaamisen ja hyvinvointia edistävien tekijöiden merkityksen itselleen sekä suhteessa toisiinsa. Tutkimustulokseni vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia. Tutkimustuloksiani voidaan hyödyntää luokanopettajien työn ja hyvinvoinnin kehittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]