Ensimmäinen lukuvuosi koulukoiran kanssa : oppilaiden kokemuksia koulusta koulukoiraluokassa
Koivula, Sini (2023)
Koivula, Sini
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155798
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155798
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena on lisätä tietoa ensimmäisen luokan oppilaiden koulukokemuksista koulukoiran kanssa. Tutkimuskysymyksien avulla selvitän oppilaiden merkitykselliset koulukokemukset ensimmäiseltä luokalta. Olen myös kiinnostunut, millainen rooli koulukoiralla on näissä merkityksellisissä kokemuksissa. Tutkimukseni tärkeimmät käsitteet ovat piilo-opetussuunnitelma, eläinavusteinen pedagogiikka, ensimmäinen luokka ja koulukoira. Teoreettinen viitekehykseni muodostuu näistä neljästä käsitteestä.
Tutkimukseni on narratiivinen tapaustutkimus, jossa kohderyhmänä on yksi ensimmäinen luokka, jossa on kahdeksan oppilasta. Tutkimukseni aineisto on kerätty keväällä 2023 ja se koostuu oppilaiden parihaastatteluista (N=4) sekä oppilaiden huoltajien (N=6) ja luokan opettajan (N=1) kyselyistä. Aineisto on analysoitu narratiivisesti narratiivien analyysillä, jonka tukena käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokseni perustuvat oppilaiden kertomuksiin, joita huoltajien ja opettajan kyselyt täydentävät.
Oppilaiden kertomuksissa oli jonkin verran vaihtelua, mutta yhteistä kertomuksissa oli, että oppilaat kokivat välitunnit, leikkimisen ja oppimisen tärkeiksi. Erityisesti leikkiminen koettiin todella merkitykselliseksi asiaksi ja kaverit nousivat tämän kautta tärkeään asemaan. Myös opettajan toiminta ja käyttäytyminen nähtiin merkitykselliseksi, sillä oppilaat kokivat tärkeäksi, että opettaja on kiltti ja mukava. Koulukoiralla oli tärkeä asema oppilaiden kertomuksissa ja koulukoira nähtiin tärkeäksi osaksi luokkaa. Oppilaat kokivat merkitykselliseksi asiaksi koulukoiran läsnäolon luokassa ja sen käyttäytymisen. Koulukoira ei liittynyt oppilaiden kertomuksissa esimerkiksi välituntitoimintaan tai oppimiseen, vaan koiran rooli luokassa oli olla ilon tuoja ja hassuttelija.
Tutkimukseni on narratiivinen tapaustutkimus, jossa kohderyhmänä on yksi ensimmäinen luokka, jossa on kahdeksan oppilasta. Tutkimukseni aineisto on kerätty keväällä 2023 ja se koostuu oppilaiden parihaastatteluista (N=4) sekä oppilaiden huoltajien (N=6) ja luokan opettajan (N=1) kyselyistä. Aineisto on analysoitu narratiivisesti narratiivien analyysillä, jonka tukena käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokseni perustuvat oppilaiden kertomuksiin, joita huoltajien ja opettajan kyselyt täydentävät.
Oppilaiden kertomuksissa oli jonkin verran vaihtelua, mutta yhteistä kertomuksissa oli, että oppilaat kokivat välitunnit, leikkimisen ja oppimisen tärkeiksi. Erityisesti leikkiminen koettiin todella merkitykselliseksi asiaksi ja kaverit nousivat tämän kautta tärkeään asemaan. Myös opettajan toiminta ja käyttäytyminen nähtiin merkitykselliseksi, sillä oppilaat kokivat tärkeäksi, että opettaja on kiltti ja mukava. Koulukoiralla oli tärkeä asema oppilaiden kertomuksissa ja koulukoira nähtiin tärkeäksi osaksi luokkaa. Oppilaat kokivat merkitykselliseksi asiaksi koulukoiran läsnäolon luokassa ja sen käyttäytymisen. Koulukoira ei liittynyt oppilaiden kertomuksissa esimerkiksi välituntitoimintaan tai oppimiseen, vaan koiran rooli luokassa oli olla ilon tuoja ja hassuttelija.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]