”Mulla ei ollu oikeen kunnon perehdytystä työhön myöskään, et mut laitettiin vaan tekemään jotain ja sitte huudettiin, kun ei osaa.” : Lapin yliopiston kasvatustieteilijöiden näkemyksiä työhyvinvoinnista
Kukka, Elli-Noora (2023)
Kukka, Elli-Noora
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231221156809
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231221156809
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää minkälaisia ajatuksia yliopistossa opiskelevilla kasvatustieteilijöillä on työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, minkälaisia ajatuksia ja odotuksia näillä opiskelijoilla on johtajuuden roolista työhyvinvoinnissa. Aineisto kerättiin keväällä 2023 kahdella tavalla: ryhmäkeskustelun muodossa sekä autoetnografisesti. Ryhmäkeskusteluun osallistui kolme Lapin yliopiston kasvatustieteiden maisterivaiheen opiskelijaa. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä ja teorialähtöisyyttä hyödyntäen.
Tulokset tässä tutkielmassa olivat linjassa kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten kanssa. Opiskelijat kokevat työhyvinvoinnin olevan olennainen osa työarkea. Aineiston perusteella työhyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat luotettava ja työntekijöistään välittävä esihenkilöstö, työhön kouluttaminen, selkeä viestiminen ja tiedonkulku, tasa-arvoinen ja puolueeton kohtelu sekä hyvä ilmapiiri työssä. Työhyvinvointia laskevia tekijöitä taas olivat negatiivinen palaute, huono työilmapiiri, tuen puute, puolueellinen tai epätasa-arvoinen kohtelu, vajaa koulutus työtehtäviin sekä arvostuksen tunteen puute. Työltä kaivataan merkityksellisyydentunnetta ja työpaikalta yhteisöllisyyttä. Johdon odotetaan arvostavan työntekijöitään ja panostavan työhyvinvointiin sekä koulutukseen. Johdon nähdään asettavan raamit työhyvinvoinnille.
Tulokset tässä tutkielmassa olivat linjassa kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten kanssa. Opiskelijat kokevat työhyvinvoinnin olevan olennainen osa työarkea. Aineiston perusteella työhyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat luotettava ja työntekijöistään välittävä esihenkilöstö, työhön kouluttaminen, selkeä viestiminen ja tiedonkulku, tasa-arvoinen ja puolueeton kohtelu sekä hyvä ilmapiiri työssä. Työhyvinvointia laskevia tekijöitä taas olivat negatiivinen palaute, huono työilmapiiri, tuen puute, puolueellinen tai epätasa-arvoinen kohtelu, vajaa koulutus työtehtäviin sekä arvostuksen tunteen puute. Työltä kaivataan merkityksellisyydentunnetta ja työpaikalta yhteisöllisyyttä. Johdon odotetaan arvostavan työntekijöitään ja panostavan työhyvinvointiin sekä koulutukseen. Johdon nähdään asettavan raamit työhyvinvoinnille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]