Monilukutaito lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa
Perämäki, Essi (2023)
Perämäki, Essi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231221156843
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231221156843
Tiivistelmä
Tässä tutkielmaraportissa tarkastellaan, millaisena monilukutaito ilmenee lukion opetussuunnitelman 2019 perusteissa. Tutkielmaraportissa tuodaan esiin teoreettinen tausta siinä, miten monilukutaito-käsitteenä ymmärretään kasvatustieteellisissä tutkimuksissa ja asiantuntijoiden määritelmissä. Lisäksi perehdytään siihen, miten monilukutaito ymmärretään suomalaisittain yleisesti oppimisen tavoitteena, kun taas kansainvälisesti monilukutaito mielletään pedagogiseksi keinoksi edistää oppilaiden monilukutaitoa. Raportissa luodaan katsaus suomalaiseen opetussuunnitelmatutkimukseen sekä opetussuunnitelmiin tutkimusaineistoina. Perehdytään opetussuunnitelmaideologioihin, joilla nähdään olevan suora yhteys siinä, miten opetussuunnitelmia uusitaan ja kehitetään. Tutkielman tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään, miten opetussuunnitelma ohjaa koulutuksen järjestäjiä ja opettajia edistämään oppilaiden monilukutaitoa. Tutkielman lähtökohtana oli hermeneuttinen lähestymistapa, jossa tutkimuksen ydinkäsite monilukutaito ymmärrettiin sosiokulttuurisena ja tilannesidonnaisena taitona ymmärtää, hankkia, tuottaa ja jakaa erilaisia tekstejä oppimisen edistämiseksi, keinona saavuttaa multimodaalisen viestinnän ja sosiokulttuurisuuden moninaisuus. Monilukutaitoa ei nähdä ainoastaan kognitiivisena taitona, vaan se ymmärretään myös sosiaaliseksi ja kulttuuriseksi käytänteeksi, jossa tilannesidonnaisuus nähdään keskiössä. Tutkielman aineistonanalyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, jossa aineiston analyysi ja tulkinta ei koskenut ainoastaan monilukutaito-osiota, vaan tarkastelun kohteena oli laajemmin koko opetussuunnitelma-asiakirja. Tutkielman tuloksina voidaan todeta monilukutaidon ilmenevän lukion opetussuunnitelmassa monipuolisesti ja moniulotteisesti niin tavoitteena kuin pedagogiikkana osana laaja-alaisia osaamistavoitteita kasvattaa nuorista lukiolaisista sivistyneitä, tasapainoisia ja aktiivisia kansalaisia. Tulokset paljastavat, että opetussuunnitelma didaktisena asiakirjana monilukutaidon viitekehyksessä ohjaa opettajia ja koulutuksenjärjestäjiä edistämään oppilaiden osallisuutta ja toimijuutta, kriittistä ajattelua, yhteisöllisyyttä sekä rohkaisee oppilaita toteuttamaan itseään. Tutkielman tulokset tarjoavat opettajille ja koulutuksenjärjestäjille mahdollisuuden hahmottaa syvällisemmin se, miten monilukutaito tavoitteena ja pedagogiikkana tulisi implementoida ja kontekstoida paikallisiin opetussuunnitelmiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]