”Olisi aika vaikeaa tämä työ nykyään, jos opettajan pitäisi pystyä auttamaan myös tämmöisissä asioissa” : ammatillisten opettajien käsityksiä opiskeluhuollosta ja opiskeluhuollollisiin tilanteisiin tarvittavista taidosta
Nieminen, Milja (2023)
Nieminen, Milja
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231229157585
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231229157585
Tiivistelmä
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia ammatillisissa oppilaitoksissa työskentelevien ammatillisten opettajien käsityksiä opiskeluhuollosta ja opiskeluhuollollisiin tilanteisiin tarvittavista taidoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu opiskeluhuollosta, opiskelijoiden hyvinvoinnista, ammatillisista opettajista, opettajien monialaisista taidoista sekä moniammatillisesta yhteistyöstä opettajien ja opiskeluhuollon välillä. Tämä tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa ammatillisten oppilaitosten opiskeluhuollosta ammatillisten opettajien näkökulmasta, opettajien ja opiskeluhuollon toimijoiden välisestä yhteistyöstä sekä opettajien taitojen ja opiskeluhuollon kehittämistarpeesta.
Tutkimuksen tutkimuskysymyksillä selvitetään, millaisia käsityksiä ammatillisilla opettajilla on opiskeluhuollosta sekä millaisia ajatuksia opettajilla on opiskeluhuollollisissa tilanteissa tarvittavista taidoista ja osaamisesta. Näin ollen tutkimus myös selvittää, miten opettajat kehittäisivät niin omaa osaamistaan ja taitojaan kuin myös opiskeluhuoltoa opiskeluhuollollisten tilanteiden edistämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty yhteensä kuudelta tutkimushenkilöltä sekä avoimen kyselylomakkeen että puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusta ja tutkimusaineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin keinoin.
Fenomenografisen analyysin perusteella muodostui kolme kuvauskategoriaa: 1. Opiskeluhuollon merkityksellisyys opettajille ja opiskelijoille, 2. Opettajan monialaiset taidot ja niiden kehittämisen tarve opiskeluhuollollisissa tilanteissa sekä 3. Oppilaitoksen opiskeluhuoltotyön kehittämiskohteet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskeluhuolto on merkityksellistä ammatillisille opettajille, mutta opiskelijoilla on myös vastuu ottaa palveluita vastaan hyvinvointinsa edistämiseksi. Opettajat tunnistavat, etteivät suoriutuisi työtaakasta ilman opiskeluhuollon palveluita. Opettajilla on monialaisia taitoja niin opiskelijoiden ongelmien tunnistamiseen, palveluohjaukseen ja yhteistyötaitoihin liittyen. Opettajien tärkeimpiä ominaisuuksia ovat myös kuuntelemisen ja yksilöllisyyden ymmärtämisen taidot. Ammatilliset opettajat kehittäisivät mielenterveysosaamista, erityispedagogista osaamista ja neuropsykiatristen häiriöiden ymmärrystä. Opiskeluhuollon, oppilaitoksen sekä oman työn haasteiksi tunnistettiin opiskelijoiden haasteiden kompleksisuus, työajan rajallisuus, resurssipula sekä oppilaitoksen osaamisen kehittämisen haasteet.
Tutkimuksen tutkimuskysymyksillä selvitetään, millaisia käsityksiä ammatillisilla opettajilla on opiskeluhuollosta sekä millaisia ajatuksia opettajilla on opiskeluhuollollisissa tilanteissa tarvittavista taidoista ja osaamisesta. Näin ollen tutkimus myös selvittää, miten opettajat kehittäisivät niin omaa osaamistaan ja taitojaan kuin myös opiskeluhuoltoa opiskeluhuollollisten tilanteiden edistämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty yhteensä kuudelta tutkimushenkilöltä sekä avoimen kyselylomakkeen että puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusta ja tutkimusaineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin keinoin.
Fenomenografisen analyysin perusteella muodostui kolme kuvauskategoriaa: 1. Opiskeluhuollon merkityksellisyys opettajille ja opiskelijoille, 2. Opettajan monialaiset taidot ja niiden kehittämisen tarve opiskeluhuollollisissa tilanteissa sekä 3. Oppilaitoksen opiskeluhuoltotyön kehittämiskohteet. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskeluhuolto on merkityksellistä ammatillisille opettajille, mutta opiskelijoilla on myös vastuu ottaa palveluita vastaan hyvinvointinsa edistämiseksi. Opettajat tunnistavat, etteivät suoriutuisi työtaakasta ilman opiskeluhuollon palveluita. Opettajilla on monialaisia taitoja niin opiskelijoiden ongelmien tunnistamiseen, palveluohjaukseen ja yhteistyötaitoihin liittyen. Opettajien tärkeimpiä ominaisuuksia ovat myös kuuntelemisen ja yksilöllisyyden ymmärtämisen taidot. Ammatilliset opettajat kehittäisivät mielenterveysosaamista, erityispedagogista osaamista ja neuropsykiatristen häiriöiden ymmärrystä. Opiskeluhuollon, oppilaitoksen sekä oman työn haasteiksi tunnistettiin opiskelijoiden haasteiden kompleksisuus, työajan rajallisuus, resurssipula sekä oppilaitoksen osaamisen kehittämisen haasteet.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]