”Ei ne viitekehykset itse mitään tee. Vaan sinä ja minä” : kokemuksia teoreettisille viitekehyksille annetuista merkityksistä työyhteisöjen ohjauksissa
Peltomaa, Jenni (2023)
Peltomaa, Jenni
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401112415
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401112415
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on kuvata ja ymmärtää teoreettisten viitekehysten koettua merkityksellisyyttä työyhteisöjen ohjauksissa. Tutkielmani tarkoituksena on kartoittaa, miten teoreettiset viitekehykset näkyvät ohjauksien käytännöissä ja kuinka tietoisia työnohjaajat ovat interventioiden ja viitekehysten välisistä yhteyksistä. Työnohjauksen teoreettisen viitekehyksen merkitystä työnohjauksen käytännöissä ei ole empiirisesti tutkittu Suomessa ennen tätä tutkielmaa.
Keräsin tutkielmani aineiston haastattelemalla kahdeksaa yhteisötyönohjauksia tekevää ammattilaista. Haastatteluaineiston analysoinnissa olen käyttänyt tulkitsevaa fenomenologista analyysia. Tulkitseva fenomenologinen analyysi on kehitetty tutkimaan erityisesti kokemuksia sekä merkityksiä, jotka ovat syntyneet sekä henkilökohtaisessa että sosiaalisessa maailmassa.
Tutkielmani tuloksina esitän ryhmäkokemuksellisen teemakaavion, johon olen tunnistanut sekä nimennyt niitä kokemuksia, joita yhteisötyönohjausta tekevillä ammattilaisilla on viitekehysten merkityksistä työnohjausprosesseissa. Tutkielmani tulosten mukaan työnohjaajat kiinnittävät itsensä ja interventionsa vahvasti perinteisiin psykologisiin viitekehyksiin, mutta kokevat ohjausprosessin tarkoituksenmukaisuuden ja tavoitteiden sekä etiikan määrittelevän heidän työtään lopulta viitekehystään enemmän. Tutkielmani tulokset näyttäytyvät merkityksellisinä esimerkiksi työnohjaajakoulutuksien yhteydessä, joissa voidaan pysähtyä pohtimaan, ohjaavatko yksittäiset viitekehykset koulutusta työnohjauksen eettisyyden, tieteellisen perusteltavuuden ja tarkoituksenmukaisuuden kustannuksella.
Keräsin tutkielmani aineiston haastattelemalla kahdeksaa yhteisötyönohjauksia tekevää ammattilaista. Haastatteluaineiston analysoinnissa olen käyttänyt tulkitsevaa fenomenologista analyysia. Tulkitseva fenomenologinen analyysi on kehitetty tutkimaan erityisesti kokemuksia sekä merkityksiä, jotka ovat syntyneet sekä henkilökohtaisessa että sosiaalisessa maailmassa.
Tutkielmani tuloksina esitän ryhmäkokemuksellisen teemakaavion, johon olen tunnistanut sekä nimennyt niitä kokemuksia, joita yhteisötyönohjausta tekevillä ammattilaisilla on viitekehysten merkityksistä työnohjausprosesseissa. Tutkielmani tulosten mukaan työnohjaajat kiinnittävät itsensä ja interventionsa vahvasti perinteisiin psykologisiin viitekehyksiin, mutta kokevat ohjausprosessin tarkoituksenmukaisuuden ja tavoitteiden sekä etiikan määrittelevän heidän työtään lopulta viitekehystään enemmän. Tutkielmani tulokset näyttäytyvät merkityksellisinä esimerkiksi työnohjaajakoulutuksien yhteydessä, joissa voidaan pysähtyä pohtimaan, ohjaavatko yksittäiset viitekehykset koulutusta työnohjauksen eettisyyden, tieteellisen perusteltavuuden ja tarkoituksenmukaisuuden kustannuksella.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]