Haastavan huoltajan kohtaaminen peruskoulun opettajien kokemana
Seppälä, Sofia (2024)
Seppälä, Sofia
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401213589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401213589
Tiivistelmä
Tutkielmassani kuvaan peruskoulun opettajien kokemuksia haastavien ja vastahakoisten huoltajien kohtaamisesta. Tutkielmani lähtökohtana on tietoisuus vuorovaikutustilanteen herkkyydestä silloin, kun kotiin otetaan yhteyttä tilanteissa, joissa oppilas on joutunut ongelmiin. Tutkimusta ohjaa oman työkokemukseni toiminasta turvallisuusalalla ja haastavissa asiakaspalvelutilanteissa.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen sosiaalista tukea vuorovaikutusmuotona. Perehdyn sosiaalisen tuen käsitteeseen, havaittuun ja saatuun tukeen sekä supportiiviseen viestintään. Kuvaan myös konfliktitilanteiden olemusta, niissä ilmenevää haastavaa käyttäytymistä sekä kodin ja koulun yhteistyötä aikaisempien tutkimusten valossa.
Olen asettanut tutkimukselleni yhden pääkysymyksen: Millaista on käytökseltään haastavien ja vastahakoisten huoltajien kanssa käytävä vuorovaikutus opettajien kertomana? Tutkimusotteeni on laadullinen, jossa aineisto on hankittu haastatteluin kahdeksalta peruskoulun opettajalta. He edustavat peruskoulun opettajia ympäri Suomea toimivissa kouluissa. Aineiston olen analysoinut laadullisella sisällönanalyysillä.
Tuloksina kuvaan niitä erilaisia sosiaalisen tuen muotoja, joilla opettajat pyrkivät ylläpitämään toimivaa vuorovaikutusta huoltajan kanssa. Olen ryhmitellyt ne seitsemään erilaiseen menetelmään, joihin kuuluu muiden muassa proaktiivinen rauhoittelu, reaktiivinen rauhoittelu sekä myötäily ja joustaminen. Lisäksi tarkastelen, miten opettajat ovat valmistautuneet kohtaamistilanteisiin ja minkälaisia erilaisia viestinnän muotoja ja ajankäytöllisiä konsepteja aineistossa ilmenee.
Pidän tärkeänä sitä, että opettajille tarjottaisiin lisäkoulutusta ja perehdytystä haastavia vuorovaikutustilanteita varten.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen sosiaalista tukea vuorovaikutusmuotona. Perehdyn sosiaalisen tuen käsitteeseen, havaittuun ja saatuun tukeen sekä supportiiviseen viestintään. Kuvaan myös konfliktitilanteiden olemusta, niissä ilmenevää haastavaa käyttäytymistä sekä kodin ja koulun yhteistyötä aikaisempien tutkimusten valossa.
Olen asettanut tutkimukselleni yhden pääkysymyksen: Millaista on käytökseltään haastavien ja vastahakoisten huoltajien kanssa käytävä vuorovaikutus opettajien kertomana? Tutkimusotteeni on laadullinen, jossa aineisto on hankittu haastatteluin kahdeksalta peruskoulun opettajalta. He edustavat peruskoulun opettajia ympäri Suomea toimivissa kouluissa. Aineiston olen analysoinut laadullisella sisällönanalyysillä.
Tuloksina kuvaan niitä erilaisia sosiaalisen tuen muotoja, joilla opettajat pyrkivät ylläpitämään toimivaa vuorovaikutusta huoltajan kanssa. Olen ryhmitellyt ne seitsemään erilaiseen menetelmään, joihin kuuluu muiden muassa proaktiivinen rauhoittelu, reaktiivinen rauhoittelu sekä myötäily ja joustaminen. Lisäksi tarkastelen, miten opettajat ovat valmistautuneet kohtaamistilanteisiin ja minkälaisia erilaisia viestinnän muotoja ja ajankäytöllisiä konsepteja aineistossa ilmenee.
Pidän tärkeänä sitä, että opettajille tarjottaisiin lisäkoulutusta ja perehdytystä haastavia vuorovaikutustilanteita varten.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]