Kannettavien laitteiden muotoilu tieteisfiktiomaisissa videopeleissä
Kiianmies, Tommi (2024)
Kiianmies, Tommi
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401294783
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401294783
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman aiheena on tuotemuotoilu videopeleissä. Tutkin videopeleissä esiintyviä interaktiivisia kannettavia laitteita muotoilun näkökulmasta, kuinka hyvin tai huonosti ne toimivat esineinä ja sulautuvat osaksi videopelin maailmaa vahvistaen näin pelistä syntyvää immersiota. Tuotemuotoilua videopelien yhteydessä on tähän mennessä tutkittu vain vähän, ja tässä työssä esitetyssä näkökulmassa on tutkimuksellista uutuusarvoa. Teollinen muotoilu on monipuolinen ja laaja käsite, jonka voidaan katsoa kattavan myös videopelien suunnittelun.
Tässä tutkimuksessa käytetään laadullisen tutkimuksen menetelmää. Tutkin asiaa valitsemieni tieteisfiktiomaisten pelien esineiden analyysin sekä focus-ryhmän ja videopelialan työntekijöiden haastatteluiden avulla keräämäni aineiston perusteella. Pohdin näiden tuloksia tuotemuotoilu- ja focus-ryhmämetodien kannalta. Tutkin myös yhtä uudelleen muotoilemaani esinettä näiden metodien avulla.
Tutkimuksen päätulokseksi haastattelujen ja focus-ryhmien perusteella nousi, ettei periaatteessa ole suurtakaan eroa, tehdäänkö esine videopeliin vai fyysiseksi esineeksi. Samanlaisia ominaisuuksia tarvitaan sekä fyysisissä esineissä ja pelien esineissä. Hyvin muotoillut esineet voivat parantaa videopelien immersiota huomattavastikin, kun esineet sulautuvat ulkonäöltään saumattomasti ympäristöönsä ja palvelevat käyttötarkoituksessaan moitteettomasti.
Tässä tutkimuksessa käytetään laadullisen tutkimuksen menetelmää. Tutkin asiaa valitsemieni tieteisfiktiomaisten pelien esineiden analyysin sekä focus-ryhmän ja videopelialan työntekijöiden haastatteluiden avulla keräämäni aineiston perusteella. Pohdin näiden tuloksia tuotemuotoilu- ja focus-ryhmämetodien kannalta. Tutkin myös yhtä uudelleen muotoilemaani esinettä näiden metodien avulla.
Tutkimuksen päätulokseksi haastattelujen ja focus-ryhmien perusteella nousi, ettei periaatteessa ole suurtakaan eroa, tehdäänkö esine videopeliin vai fyysiseksi esineeksi. Samanlaisia ominaisuuksia tarvitaan sekä fyysisissä esineissä ja pelien esineissä. Hyvin muotoillut esineet voivat parantaa videopelien immersiota huomattavastikin, kun esineet sulautuvat ulkonäöltään saumattomasti ympäristöönsä ja palvelevat käyttötarkoituksessaan moitteettomasti.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]