"Jos se olis niinku matka eikä määränpää, kohti parempaa ihmiskuntaa ja maapalloa" : narratiivinen tutkimus johtamisen pääaineopiskelijoiden strategia- ja kohtuuskäsitysten kehittymisestä
Pulli, Eevi (2023)
Pulli, Eevi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015231
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015231
Tiivistelmä
Tässä pro gradu tutkielmassa tutkin Lapin yliopiston johtamisen pääaineopiskelijoiden strategia- ja kohtuuskäsitysten kehitystä transformatiivisen oppimisen näkökulmasta maisteritason kurssin kontekstissa. Tutkielman tavoite on rikastuttaa nykyistä kohtuuteen ja koulutukseen keskittyvää akateemista keskustelua.
Etenkin kohtuuden ja transformatiivisen oppimisen tutkimussuuntauksissa laadullisen tutkimuksen ollessa vielä vähäistä, on tutkimukselle paikka osana keskustelua. Sosiaalisen konstruktionismin tieteenfilosofiaan nojaava narratiivinen tutkimus tuottaa laadullista näkemystä niin kasvatustieteellisen tutkimuksen, organisaatio- ja johtamistutkimuksen ja kohtuuden tutkimuksen kentille.
Tutkimusaineisto rakentuu kyselylomakkeesta, puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista sekä omista havainnoineistani, joita hyödynnän tutkimuksen analyysissa. Tutkimusaineisto on kerätty syyskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Aineiston analysoinnissa käytetään laadulliselle tutkimukselle perinteistä teemoittelua, sekä narratiivisen analyysin metodeja rakentaen tutkittavien puheesta tulkittavia narratiiveja.
Tutkimustuloksina esitetään kolme tutkimuskysmyslähtöisesti rakentunutta narratiivia, jotka ottavat kantaa käsitysten kehitykseen, oppimista tukeviin ja estäviin käytäntöihin sekä tulevaisuuskuviin. Käsitysten ja ajattelun kehittymisen vaiheet kulkevat jokaisessa narratiivissa mukana. Ensimmäiset kaksi tarinaa tarkastelevat oppimisen rakentumista kurssi kontekstissa ja kolmas tarina tuottaa näkemystä tutkittavien käsitysten muutoksesta ja tulevaisuuspuheesta.
Tuloksissa korostuu oppimista tukevat tekijät, kuten merkityksellinen vuorovaikutus, joka kietoutuu käytäntöjen, käsitysten ja tulevaisuuden näkemyksiin. Tulokset lisäävät myös tietoa suhtautumisesta kohtuuteen keskittyvään yhteiskunnalliseen muutokseen. Tutkimus lisää ymmärrystä episteemisen oppimisen tukemiseen sekä kohtuuajattelun mahdolliseen laajempaan levittämiseen.
Etenkin kohtuuden ja transformatiivisen oppimisen tutkimussuuntauksissa laadullisen tutkimuksen ollessa vielä vähäistä, on tutkimukselle paikka osana keskustelua. Sosiaalisen konstruktionismin tieteenfilosofiaan nojaava narratiivinen tutkimus tuottaa laadullista näkemystä niin kasvatustieteellisen tutkimuksen, organisaatio- ja johtamistutkimuksen ja kohtuuden tutkimuksen kentille.
Tutkimusaineisto rakentuu kyselylomakkeesta, puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista sekä omista havainnoineistani, joita hyödynnän tutkimuksen analyysissa. Tutkimusaineisto on kerätty syyskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Aineiston analysoinnissa käytetään laadulliselle tutkimukselle perinteistä teemoittelua, sekä narratiivisen analyysin metodeja rakentaen tutkittavien puheesta tulkittavia narratiiveja.
Tutkimustuloksina esitetään kolme tutkimuskysmyslähtöisesti rakentunutta narratiivia, jotka ottavat kantaa käsitysten kehitykseen, oppimista tukeviin ja estäviin käytäntöihin sekä tulevaisuuskuviin. Käsitysten ja ajattelun kehittymisen vaiheet kulkevat jokaisessa narratiivissa mukana. Ensimmäiset kaksi tarinaa tarkastelevat oppimisen rakentumista kurssi kontekstissa ja kolmas tarina tuottaa näkemystä tutkittavien käsitysten muutoksesta ja tulevaisuuspuheesta.
Tuloksissa korostuu oppimista tukevat tekijät, kuten merkityksellinen vuorovaikutus, joka kietoutuu käytäntöjen, käsitysten ja tulevaisuuden näkemyksiin. Tulokset lisäävät myös tietoa suhtautumisesta kohtuuteen keskittyvään yhteiskunnalliseen muutokseen. Tutkimus lisää ymmärrystä episteemisen oppimisen tukemiseen sekä kohtuuajattelun mahdolliseen laajempaan levittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]