Vailla ammattia, osana yhteiskuntaa? : nuorten aikuisten kokemuksia kouluttamattomuuteen johtaneista syistä
Lahti, Hanna (2024)
Lahti, Hanna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402076212
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402076212
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää vailla ammattia olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluttamattomuuteen johtaneista syistä. Kouluttamattomuuteen johtaneiden syiden selvittämisen lisäksi olin kiinnostunut haastateltavien nykytilanteesta. Pyrkimyksenäni oli löytää myös positiivisia elämänpolkuja, joissa vaikeudet on käännetty voitoksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin vaihtoehtoisia polkuja yhteiskunnassa toimimiseen. Koulutusta korkeasti arvostavassa yhteiskunnassa on tärkeää kyetä ottamaan huomioon myös se mahdollisuus, ettei koulutus välttämättä aina ole ainoa avain työelämään tai muuhun onnistumiseen elämässä.
Tutkimusaineisto kerättiin marraskuun 2022 ja toukokuun 2023 aikana. Vastaajat tulivat sosiaalisen median kautta. Jaoin eri sosiaalisen median ryhmiin tutkimuspyynnön, jossa pyysin ihmisiä ilmoittamaan kiinnostuksen osallistua haastatteluun. Kiinnostus haastattelua kohtaan oli vähäistä ja tästä johtuen lisäsin vastausmahdollisuudeksi avoimen Webropol-kyselyn, jossa oli samat avoimet kysymykset kirjallisessa muodossa. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusjoukko koostuu viidestä vailla ammattia olevasta 18–30-vuotiaasta nuoresta aikuisesta. Kolmella tutkittavasta puuttui peruskoulun jälkeinen tutkinto, kun taas kahdella tutkittavista oli suoritettuna ylioppilastutkinto. Osa tutkittavista oli työelämässä, kun taas osa tutkittavista oli työelämän ulkopuolella. Tarkastelin tutkimuksessa koulutusta ja kouluttamattomuutta osana yhteiskuntaa ja yksilöiden elämää.
Lisäksi käsittelin tutkimuksessa kouluttamattomuuteen vaikuttavia tekijöitä, koulukokemuksia, perhetaustasta johtuvia tekijöitä sekä muita, esimerkiksi terveydellisiä tekijöitä. Tieteenfilosofiselta lähestymistavalta tutkimukseni on hermeneuttisesti suuntautunut narratiivinen tutkimus. Sovelsin tutkimuksessa hermeneuttista ymmärtävää ja tulkitsevaa tutkimusotetta. Pyrin ymmärtämään tutkittavien kokemuksia haastatteluista muodostuneiden tekstien kautta ja selvittämään niiden merkityksiä. Tarkoituksenani oli kuvata vailla ammattia olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluttamattomuuteen johtaneista syistä.
Lisäksi tarkoituksenani oli tuoda esille erilaisia polkuja yhteiskuntaan kiinnittymiseen. Pyrin nostamaan esiin aineistoissa ilmenneitä kokemuksia teemoittelemalla niitä (narratiivien analyysi) ja luomaan tyyppitarinat kouluttamattomuuteen johtaneista syistä (narratiivinen analyysi). Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vailla ammattia olevien nuorten aikuisten kokemukset kouluttamattomuuteen johtaneista syistä ovat moninaisia. Negatiiviset koulukokemukset ja ongelmallinen perhetausta toimivat altistavina tekijöinä kouluttamattomuudelle ja toisaalta suojaavina tekijöinä yhteiskuntaan kiinnittymisessä ja kouluttamattomuudesta johtuvien riskien minimoinnissa, kun koulukokemukset ilmenivät myönteisinä ja perhetausta nuorta tukevana. Peruskoulun jälkeisen kouluttamattomuuden on haaste mm. työllisyydenhoidon sekä syrjäytymisen näkökulmasta. Vaikka tutkimusaineisto on pieni, tutkimus antaa tärkeitä viitteitä kouluttamattomuuteen liittyvistä moninaisista syistä.
Tutkimusaineisto kerättiin marraskuun 2022 ja toukokuun 2023 aikana. Vastaajat tulivat sosiaalisen median kautta. Jaoin eri sosiaalisen median ryhmiin tutkimuspyynnön, jossa pyysin ihmisiä ilmoittamaan kiinnostuksen osallistua haastatteluun. Kiinnostus haastattelua kohtaan oli vähäistä ja tästä johtuen lisäsin vastausmahdollisuudeksi avoimen Webropol-kyselyn, jossa oli samat avoimet kysymykset kirjallisessa muodossa. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusjoukko koostuu viidestä vailla ammattia olevasta 18–30-vuotiaasta nuoresta aikuisesta. Kolmella tutkittavasta puuttui peruskoulun jälkeinen tutkinto, kun taas kahdella tutkittavista oli suoritettuna ylioppilastutkinto. Osa tutkittavista oli työelämässä, kun taas osa tutkittavista oli työelämän ulkopuolella. Tarkastelin tutkimuksessa koulutusta ja kouluttamattomuutta osana yhteiskuntaa ja yksilöiden elämää.
Lisäksi käsittelin tutkimuksessa kouluttamattomuuteen vaikuttavia tekijöitä, koulukokemuksia, perhetaustasta johtuvia tekijöitä sekä muita, esimerkiksi terveydellisiä tekijöitä. Tieteenfilosofiselta lähestymistavalta tutkimukseni on hermeneuttisesti suuntautunut narratiivinen tutkimus. Sovelsin tutkimuksessa hermeneuttista ymmärtävää ja tulkitsevaa tutkimusotetta. Pyrin ymmärtämään tutkittavien kokemuksia haastatteluista muodostuneiden tekstien kautta ja selvittämään niiden merkityksiä. Tarkoituksenani oli kuvata vailla ammattia olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluttamattomuuteen johtaneista syistä.
Lisäksi tarkoituksenani oli tuoda esille erilaisia polkuja yhteiskuntaan kiinnittymiseen. Pyrin nostamaan esiin aineistoissa ilmenneitä kokemuksia teemoittelemalla niitä (narratiivien analyysi) ja luomaan tyyppitarinat kouluttamattomuuteen johtaneista syistä (narratiivinen analyysi). Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vailla ammattia olevien nuorten aikuisten kokemukset kouluttamattomuuteen johtaneista syistä ovat moninaisia. Negatiiviset koulukokemukset ja ongelmallinen perhetausta toimivat altistavina tekijöinä kouluttamattomuudelle ja toisaalta suojaavina tekijöinä yhteiskuntaan kiinnittymisessä ja kouluttamattomuudesta johtuvien riskien minimoinnissa, kun koulukokemukset ilmenivät myönteisinä ja perhetausta nuorta tukevana. Peruskoulun jälkeisen kouluttamattomuuden on haaste mm. työllisyydenhoidon sekä syrjäytymisen näkökulmasta. Vaikka tutkimusaineisto on pieni, tutkimus antaa tärkeitä viitteitä kouluttamattomuuteen liittyvistä moninaisista syistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]