Uudelle uralle aikuisena : yliopisto-opintojen kautta uraa vaihtavien kokemuksia
Kemppainen, Paula (2024)
Kemppainen, Paula
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402106541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402106541
Tiivistelmä
Uratarinat monimuotoistuvat eikä työura välttämättä ole enää suoraviivainen, vaan siihen voi tulla mutkia ja joustavuutta. Entistä useammin tehdään poikkeavia ratkaisuja työuralla, poiketaan perinteisenä pidetystä urapolusta tai avataan uusia mahdollisuuksia opintojen avulla.
Tässä tutkimuksessa keskitytään aikuisiin, jotka ovat aloittaneet uuden alan opiskelun yliopistossa tavoitteenaan uravaihto. Tutkimus keskittyy heidän kokemuksiinsa yliopistoopinnoista sekä miten opintojen on koettu vaikuttaneen ammatilliseen identiteettiin. Tutkimus on laadullinen ja näkökulmana kokemusnäkökulma. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastatellaan aikuisia, jotka ovat omasta tahdostaan vaihtaneet uraa ja aloittaneet uuden alan opiskelun yliopistossa. Tutkimuksessa on valittu tutkimuskohteeksi kuusi aikuista uranvaihtajaa. Haastateltavat ovat hakeneet ja päässeet yliopistoon opiskelemaan uutta, toiveidensa alaa. Haastatteluhetkellä he ovat opiskelemassa. Iältään he ovat 30-44 -vuotiaita naisia.
Haastateltavien uratarinat ja tiet yliopistoon kertovat, että ura voi olla monimuotoinen ja noudattaa yksilöllistä suuntaa. Yliopistoon on päädytty aikuisena niin päämäärätietoisesti avoimessa yliopistossa opiskellen kuin yhteishaun kautta kokeillen, josko opiskelupaikan saisi. Yliopistossa opiskelu on koettu motivoivaksi ja siihen suhtaudutaan innostuneesti, vaikka se vaatiikin arjen osalta suunnittelua ja jopa uhrauksia. Opinnot ovat vaikuttaneet myönteisesti ammatilliseen identiteettiin ja sen myötä työn merkitys yksilölle sekä vaatimukset työlle ovat nousseet entistä tärkeämmiksi.
Tässä tutkimuksessa keskitytään aikuisiin, jotka ovat aloittaneet uuden alan opiskelun yliopistossa tavoitteenaan uravaihto. Tutkimus keskittyy heidän kokemuksiinsa yliopistoopinnoista sekä miten opintojen on koettu vaikuttaneen ammatilliseen identiteettiin. Tutkimus on laadullinen ja näkökulmana kokemusnäkökulma. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa haastatellaan aikuisia, jotka ovat omasta tahdostaan vaihtaneet uraa ja aloittaneet uuden alan opiskelun yliopistossa. Tutkimuksessa on valittu tutkimuskohteeksi kuusi aikuista uranvaihtajaa. Haastateltavat ovat hakeneet ja päässeet yliopistoon opiskelemaan uutta, toiveidensa alaa. Haastatteluhetkellä he ovat opiskelemassa. Iältään he ovat 30-44 -vuotiaita naisia.
Haastateltavien uratarinat ja tiet yliopistoon kertovat, että ura voi olla monimuotoinen ja noudattaa yksilöllistä suuntaa. Yliopistoon on päädytty aikuisena niin päämäärätietoisesti avoimessa yliopistossa opiskellen kuin yhteishaun kautta kokeillen, josko opiskelupaikan saisi. Yliopistossa opiskelu on koettu motivoivaksi ja siihen suhtaudutaan innostuneesti, vaikka se vaatiikin arjen osalta suunnittelua ja jopa uhrauksia. Opinnot ovat vaikuttaneet myönteisesti ammatilliseen identiteettiin ja sen myötä työn merkitys yksilölle sekä vaatimukset työlle ovat nousseet entistä tärkeämmiksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]