Traumainformoitu työote vastavuoroisen vuorovaikutuksen ytimessä sosiaalityön asiakassuhteissa
Zeelig, Maria (2023)
Zeelig, Maria
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402116566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402116566
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuottaa sosiaalityöhön tietoa traumainformoidun työotteen käytettävyydestä perustuen asiakkaan ja työntekijöiden kokemuksiin. Tarkastelun ydin kiinnittyy asiakassuhteen vuorovaikutukseen. Tutkimuskysymykset olivat ”Minkälaisia kokemuksia sosiaalityössä asiakkailla ja työntekijöillä on traumainformoidun työotteen käytöstä asiakassuhteen vuorovaikutuksessa?” ja ”Miten traumainformoitu työote edistää luottamuksen ja vastavuoroisen asiakassuhteen rakentumista sosiaalityössä?”.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä oli systemoitu kirjallisuuskatsaus ja analyysitapana teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto koostui 18 englanninkielisestä, vertaisarvioidusta alkuperäistutkimuksesta. Teoriapohjan työlle muodostavat Pasi Pohjolan, Niina Pitkäsen ja Juha Koiviston (2015) vaihtoalueteoria, Ira Virtasen (2005) kokemuskeskeisen tuen teoria sekä Anna Suorsan (2017) teoria tietoa luovasta vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksessa on esitelty keskeiset käsitteet, joita ovat traumainformoitu työote, lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, trauman vaikutukset sekä suojaavat tekijät ja resilienssi. Sosiaalityön vastavuoroista vuorovaikutusta työntekijän ja asiakkaan välillä tarkastellaan vastavuoroisena, institutionaalisena sekä terapeuttisena kohtaamisena.
Asiakkaiden ja sosiaalityöntekijöiden kokemuksista löytyi kaksi keskeistä pääluokkaa, joilla on merkitystä luottamuksen syntymiseen sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välillä sekä vastavuoroisen asiakassuhteen rakentumiseen. Pääluokat ovat sosiaalityöntekijän asiantuntijuus ja asiakkaan osallisuus. Johtopäätöksenä havaittiin, että sosiaalityöntekijän käyttäessä traumainformoitua työotetta, hän osaa lähestyä asiakasta ymmärryksellä sekä pyrkien rakentamaan turvallisuutta ja luottamusta asiakassuhteeseen. Lisäksi esitellään johtopäätöksenä luotu Sosiaalityön vastavuoroisen vuorovaikutuksen tila malli, jossa työntekijän asiakaslähtöinen vuorovaikutusosaaminen tukee asiakkaan osallisuutta. Sen seurauksena syntyy tila vastavuoroiselle vuorovaikutukselle asiakassuhteessa.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä oli systemoitu kirjallisuuskatsaus ja analyysitapana teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto koostui 18 englanninkielisestä, vertaisarvioidusta alkuperäistutkimuksesta. Teoriapohjan työlle muodostavat Pasi Pohjolan, Niina Pitkäsen ja Juha Koiviston (2015) vaihtoalueteoria, Ira Virtasen (2005) kokemuskeskeisen tuen teoria sekä Anna Suorsan (2017) teoria tietoa luovasta vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksessa on esitelty keskeiset käsitteet, joita ovat traumainformoitu työote, lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset, trauman vaikutukset sekä suojaavat tekijät ja resilienssi. Sosiaalityön vastavuoroista vuorovaikutusta työntekijän ja asiakkaan välillä tarkastellaan vastavuoroisena, institutionaalisena sekä terapeuttisena kohtaamisena.
Asiakkaiden ja sosiaalityöntekijöiden kokemuksista löytyi kaksi keskeistä pääluokkaa, joilla on merkitystä luottamuksen syntymiseen sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välillä sekä vastavuoroisen asiakassuhteen rakentumiseen. Pääluokat ovat sosiaalityöntekijän asiantuntijuus ja asiakkaan osallisuus. Johtopäätöksenä havaittiin, että sosiaalityöntekijän käyttäessä traumainformoitua työotetta, hän osaa lähestyä asiakasta ymmärryksellä sekä pyrkien rakentamaan turvallisuutta ja luottamusta asiakassuhteeseen. Lisäksi esitellään johtopäätöksenä luotu Sosiaalityön vastavuoroisen vuorovaikutuksen tila malli, jossa työntekijän asiakaslähtöinen vuorovaikutusosaaminen tukee asiakkaan osallisuutta. Sen seurauksena syntyy tila vastavuoroiselle vuorovaikutukselle asiakassuhteessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]