Koulun johtajan rooli opettajien työuupumustilanteissa : fenomenografinen tutkimus koulun johtajien käsityksistä työuupuneiden opettajien palaamisesta töihin
Paukkunen, Sanni (2024)
Paukkunen, Sanni
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403039603
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403039603
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia koulun johtajilla on työuupuneiden opettajien palaamisesta takaisin töihin. Tutkielma on fenomenografinen tutkimus. Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan esihenkilön tehtäviä ja työuupumusta tarkemmin. Esihenkilön tehtävät -pääluku jakaantuu psykologisesti turvalliseen ilmapiiriin, esihenkilötyöhön vaikuttaviin teorioihin, työhyvinvointiin, esihenkilön rooliin opettajan tukemisessa sekä koulumaailman ja yleisen johtamisen keinoihin työuupumuksen ehkäisyssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista analyysiä. Kyselylomakkeen vastauksista etsin samoja toistuvia sanoja, jotka pelkistin ja ryhmittelin tutkimuskysymyksiä vastaaviin ryhmiin. Näistä ryhmistä muodostui vastausteemoja.
Tulokset osoittavat koulun johtajan voivan tukea monella tapaa työuupunutta opettajaa. Koulun johtajan lisäksi työuupumustilanteissa merkittävässä roolissa on moniammatillinen tuki sekä muu työyhteisö. Annettavan tuen haasteena on saatavilla olevat aineelliset- ja aikaresurssit, prosessit, puutteellinen työhönpaluusuunnitelma ja esihenkilöiden saama tuki omilta esihenkilöiltään. Koulun johtajille aito välittäminen ja läsnäolo ovat tärkeitä opettajien tukemissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista analyysiä. Kyselylomakkeen vastauksista etsin samoja toistuvia sanoja, jotka pelkistin ja ryhmittelin tutkimuskysymyksiä vastaaviin ryhmiin. Näistä ryhmistä muodostui vastausteemoja.
Tulokset osoittavat koulun johtajan voivan tukea monella tapaa työuupunutta opettajaa. Koulun johtajan lisäksi työuupumustilanteissa merkittävässä roolissa on moniammatillinen tuki sekä muu työyhteisö. Annettavan tuen haasteena on saatavilla olevat aineelliset- ja aikaresurssit, prosessit, puutteellinen työhönpaluusuunnitelma ja esihenkilöiden saama tuki omilta esihenkilöiltään. Koulun johtajille aito välittäminen ja läsnäolo ovat tärkeitä opettajien tukemissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]