Luokanopettaja tunnekasvattajana : asennoituminen tunnetaitojen opetukseen
Laitila, Riikka (2023)
Laitila, Riikka
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024030910623
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024030910623
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani tarkoituksena on tuoda esille luokanopettajan asennoitumista tunnetaitojen opetukseen. Tutkielmassani kuvaan, miten tunnekasvatus näyttäytyy luokanopettajien opetuksessa sekä heidän omaa reflektiotaan tunnekasvatuksestaan. Tutkielmastani ilmenee luokanopettajien kokemuksia itsestään tunnekasvattajana. Luokanopettajien asenteita tunnetaitojen opetukseen tarkkaillaan myös perusopetuksen opetussuunnitelman näkökulmasta. Tutkin myös tunnetaitojen opettamisen herättämiä tunteita luokanopettajissa sekä millaisia merkityksiä he antavat tunnetaitojen opetukselle sekä tunnetaitojen osaamiselle.
Tutkimukseni on laadullinen ja empiirinen. Käytän tutkimuksessani aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Tutkimushaastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaa. Aineiston analysoin diskurssianalyysillä. Pro gradu –tutkielmani ei sisällä muita kuin tekijän omia henkilötietoja.
Tutkimustulokseni osoittavat, että luokanopettajat arvottavat tunnetaitojen opettamisen sekä tunneosaamisen erittäin tärkeiksi. Luokanopettajat pitävät tunnetaitojen osaamista merkittävänä tekijänä lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille sekä sujuvalle luokkatoiminnalle ja oppimiselle. Tutkimustulosteni mukaan tunnetaitojen opettaminen koetaan pääsääntöisesti miellyttävänä mutta erittäin haastavana. Rajallinen aika, laajat oppimistavoitteet, resurssipula ja epäselvä linjaus tunnekasvatukselle ovat suurimpia tekijöitä, mitkä tekevät tunnetaitojen opettamisesta haastavaa.
Tutkimukseni on laadullinen ja empiirinen. Käytän tutkimuksessani aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Tutkimushaastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaa. Aineiston analysoin diskurssianalyysillä. Pro gradu –tutkielmani ei sisällä muita kuin tekijän omia henkilötietoja.
Tutkimustulokseni osoittavat, että luokanopettajat arvottavat tunnetaitojen opettamisen sekä tunneosaamisen erittäin tärkeiksi. Luokanopettajat pitävät tunnetaitojen osaamista merkittävänä tekijänä lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille sekä sujuvalle luokkatoiminnalle ja oppimiselle. Tutkimustulosteni mukaan tunnetaitojen opettaminen koetaan pääsääntöisesti miellyttävänä mutta erittäin haastavana. Rajallinen aika, laajat oppimistavoitteet, resurssipula ja epäselvä linjaus tunnekasvatukselle ovat suurimpia tekijöitä, mitkä tekevät tunnetaitojen opettamisesta haastavaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]