Asiakasymmärryksen syventäminen & palvelukokemuksen kehittäminen yrityksen strategian, myynnin ja markkinoinnin tueksi : palvelumuotoilun toimintatutkimus Oy CrossLam Kuhmo Ltd
Roininen, Katri (2024)
Roininen, Katri
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031811818
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031811818
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää CLT-massiivipuuelementtejä valmistavan caseyrityksen asiakasymmärrystä, parantaa asiakaskokemusta ja kehittää caseyrityksen palveluprosessia asiakkaan arvomaailman pohjalta. Tutkimus on toteutettu laadullisena toimintatutkimuksena ja sen teoreettisina käsitteinä toimii asiakasymmärrys, asiakaskokemus, muotoiluajattelu, palvelumuotoilu ja fenomenologinen inhimillinen kokemus. Empiirisenä tutkimuksen kohteena on asuminen, asumiskokemus ja CLT-materiaali. Toiminnallisen kehittämistehtävän kohteena on caseyrityksen strategia- ja brändityö ja osittain digitaalisten palveluiden kehittäminen.
Tutkielman haastatteluun osallistui caseyrityksen kymmenen yksityisasiakkuutta. Haastattelutulosten pohjalta tunnistettiin neljä asiakasprofiilia. Tutkimustulosten, havaintojen ja testauksen pohjalta parannettiin yksityisasiakkuuden asiakaspolkua, yrityksen markkinointiviestintää ja palveluprosesseja. Tutkielmaprosessin aikana tuotettiin myös kuusi asiakastarinaa caseyrityksen verkkosivuille ja markkinointiviestinnässä hyödynnettäväksi. Työn tuloksena syntyi myös uusi ”Ostajan opas”-esite yksityiselle rakentaja-asiakkuuksille. Ostajan opas on saatavilla niin sähköisesti kuin painettuna. Tutkimuksen tulokset on jalkautuneet caseyrityksen strategia- ja brändityöhön.
CLT-rakentaminen on kasvussa niin yksityisen kuin julkisen rakentamisen kohteissa. Tutkimuksen tulokset kehittävät asiakaskokemusta ja asiakaspolkua. Tutkielmalla ja sen mukana tuomilla tuloksilla on ollut merkittävä vaikutus yrityksen strategia- ja brändityöhön. Design-ajattelu ei ole yksistään ajattelumalli, vaan se on konkreettista tekemistä. Syntyneet käytännöt ja uudet käyttöön otetut prosessit auttavat hyödyntämään yrityksessä design-lähtöistä toimintatapaa. Tutkielmalla on uutuusarvoa toimialalla vastaavien tutkielmien vielä vähäisen määrän vuoksi.
Tutkielman haastatteluun osallistui caseyrityksen kymmenen yksityisasiakkuutta. Haastattelutulosten pohjalta tunnistettiin neljä asiakasprofiilia. Tutkimustulosten, havaintojen ja testauksen pohjalta parannettiin yksityisasiakkuuden asiakaspolkua, yrityksen markkinointiviestintää ja palveluprosesseja. Tutkielmaprosessin aikana tuotettiin myös kuusi asiakastarinaa caseyrityksen verkkosivuille ja markkinointiviestinnässä hyödynnettäväksi. Työn tuloksena syntyi myös uusi ”Ostajan opas”-esite yksityiselle rakentaja-asiakkuuksille. Ostajan opas on saatavilla niin sähköisesti kuin painettuna. Tutkimuksen tulokset on jalkautuneet caseyrityksen strategia- ja brändityöhön.
CLT-rakentaminen on kasvussa niin yksityisen kuin julkisen rakentamisen kohteissa. Tutkimuksen tulokset kehittävät asiakaskokemusta ja asiakaspolkua. Tutkielmalla ja sen mukana tuomilla tuloksilla on ollut merkittävä vaikutus yrityksen strategia- ja brändityöhön. Design-ajattelu ei ole yksistään ajattelumalli, vaan se on konkreettista tekemistä. Syntyneet käytännöt ja uudet käyttöön otetut prosessit auttavat hyödyntämään yrityksessä design-lähtöistä toimintatapaa. Tutkielmalla on uutuusarvoa toimialalla vastaavien tutkielmien vielä vähäisen määrän vuoksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]