ERP-järjestelmähankinnan kartoitus palvelumuotoilun keinoin : case Tormets Oy
Matikainen, Katriina (2024)
Matikainen, Katriina
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032012085
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032012085
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee muotoiluprosessien ja muotoilun työkalujen hyödyntämistä osana yrityksen sisäisen toiminnan kehittämistä. Tarkemmin sanottuna tutkin sitä, millä tavalla muotoilun avulla voidaan tukea yritystä uuden toiminnanohjausjärjestelmän, eli ERP-järjestelmän, hankintaprosessissa. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jossa toteutettu projekti on tehty yritystoimeksiantona Tormets Oy:lle.
Tutkimuksessani pyrin selvittämään, miten muotoiluprosessia hyödyntämällä yritykselle voidaan toteuttaa taustakartoitus uuden järjestelmähankinnan tekemiseksi ja millä tavalla uuden järjestelmämallin avulla voidaan kehittää nykyisin toteutettavan huolto- ja kunnossapitopalvelun prosessia. Otan selvää myös siitä, millaisia lopputuloksia ja hyötyjä yritys voi saavuttaa muotoilun hyödyntämisen lopputuloksena.
Aineistoni pohjautuu projektista luontaisesti kerrytettyihin aineistoihin, jotka olen kerännyt siinä toteutetun muotoiluprosessin avulla. Tarkemmin ottaen keräsin tietoa yrityksen työntekijöitä osallistaneiden kahden työpajan, sekä ERP-järjestelmätarjoajille toteutetun benchmarkinging kautta. Lisäksi olen tarkastellut löydöksiäni aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen verraten.
Johtopäätöksenä voidaan todeta muotoilun tuottavan yritykselle hyödyllistä ja käyttäjälähtöistä tietoa järjestelmähankinnan tekemisen tueksi, palvelun prosessin kehittämiseksi ja tukevan yrityksen mahdollisuuksia välttää ERP-järjestelmien käytössä havaittuja ongelmia. Muotoilun tärkein rooli on auttaa kerryttämään käyttäjälähtöisen tietoa ja kiteyttämään se käytettävään muotoon, jotta yritys voi tehdä informoituja päätöksiä investoinnin tekemiseksi ja vähentää tulevaisuudessa kohdattujen ongelmien riskiä.
Tutkimuksessani pyrin selvittämään, miten muotoiluprosessia hyödyntämällä yritykselle voidaan toteuttaa taustakartoitus uuden järjestelmähankinnan tekemiseksi ja millä tavalla uuden järjestelmämallin avulla voidaan kehittää nykyisin toteutettavan huolto- ja kunnossapitopalvelun prosessia. Otan selvää myös siitä, millaisia lopputuloksia ja hyötyjä yritys voi saavuttaa muotoilun hyödyntämisen lopputuloksena.
Aineistoni pohjautuu projektista luontaisesti kerrytettyihin aineistoihin, jotka olen kerännyt siinä toteutetun muotoiluprosessin avulla. Tarkemmin ottaen keräsin tietoa yrityksen työntekijöitä osallistaneiden kahden työpajan, sekä ERP-järjestelmätarjoajille toteutetun benchmarkinging kautta. Lisäksi olen tarkastellut löydöksiäni aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen verraten.
Johtopäätöksenä voidaan todeta muotoilun tuottavan yritykselle hyödyllistä ja käyttäjälähtöistä tietoa järjestelmähankinnan tekemisen tueksi, palvelun prosessin kehittämiseksi ja tukevan yrityksen mahdollisuuksia välttää ERP-järjestelmien käytössä havaittuja ongelmia. Muotoilun tärkein rooli on auttaa kerryttämään käyttäjälähtöisen tietoa ja kiteyttämään se käytettävään muotoon, jotta yritys voi tehdä informoituja päätöksiä investoinnin tekemiseksi ja vähentää tulevaisuudessa kohdattujen ongelmien riskiä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]