Luokanopettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hakso, Jenna; Keskikallio, Wilhelmiina (2024)
Hakso, Jenna
Keskikallio, Wilhelmiina
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032012116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032012116
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkastelemme luokanopettajan käsityksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Olemme kiinnostuneita myös työhyvinvoinnista ja toimivasta yhteistyöstä. Päätutkimuskysymyksenä on: Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Alakysymyksinä ovat: Miten tuetaan toimivaa yhteistyötä kodin ja koulun välillä sekä millaisena opettajat kokevat työhyvinvoinnin kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Tutkimus on tehty laadullista tutkimusotetta käyttäen. Toteutimme puolistrukturoidun haastattelun keväällä 2023, johon osallistui yhteensä neljä luokanopettajaa. Kaikki haastattelemamme opettajat ovat ala-asteen opettajia ja jokaisella heistä on vaihteleva määrä työkokemusta luokanopettajan työstä. Analysoimme aineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on luonnollinen osa opettajan työnkuvaa. Yhteistyön rakentamisen koetaan olevan opettajan itsensä vastuulla, mutta myös huoltajilla on omat roolinsa. Yhteistyön toimivuus on selkeä vaikuttava tekijä työhyvinvoinnissa. Mikäli yhteistyö on toimivaa, tukee se opettajan työhyvinvointia. Jos taas yhteistyössä on ongelmia, on se opettajalle kuluttavaa. Opettajat kokevat huoltajat pääosin yhteistyökykyisiksi ja yhteistyön sujuvaksi, mutta myös haastavia huoltajia
on ollut uran eri vaiheissa. Opettajat kokevat, että yhteistyöhön on vain vähän aikaa työajan puitteissa. Työnrajaaminen nousee aineistossa esille useaan eri kertaan, sillä se koetaan tärkeänä osana opettajan työhyvinvointia. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä ei juuri käsitellä opettajakoulutuksessa. Siitä huolimatta se on oleellinen osa opettajan työtä, ja opettaja on itse vastuussa sen toteutumisesta.
Pohdimme lopuksi aineistossamme nousseita asioita lähteisiin ja omiin mielipiteisiin tukien. Tutkimusta hyvinvoinnin yhteydestä kodin ja koulun yhteistyöhön voisi jatkaa kohdistamalla näkökulman huoltajien kokemuksiin yhteistyöstä. Myös eri luokka-asteiden eroja voisi tutkia tämän aiheen parissa. Mahdollisen jatkotutkimuksen aiheena voisi olla myös erilaisten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja niiden väliset erot.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on luonnollinen osa opettajan työnkuvaa. Yhteistyön rakentamisen koetaan olevan opettajan itsensä vastuulla, mutta myös huoltajilla on omat roolinsa. Yhteistyön toimivuus on selkeä vaikuttava tekijä työhyvinvoinnissa. Mikäli yhteistyö on toimivaa, tukee se opettajan työhyvinvointia. Jos taas yhteistyössä on ongelmia, on se opettajalle kuluttavaa. Opettajat kokevat huoltajat pääosin yhteistyökykyisiksi ja yhteistyön sujuvaksi, mutta myös haastavia huoltajia
on ollut uran eri vaiheissa. Opettajat kokevat, että yhteistyöhön on vain vähän aikaa työajan puitteissa. Työnrajaaminen nousee aineistossa esille useaan eri kertaan, sillä se koetaan tärkeänä osana opettajan työhyvinvointia. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä ei juuri käsitellä opettajakoulutuksessa. Siitä huolimatta se on oleellinen osa opettajan työtä, ja opettaja on itse vastuussa sen toteutumisesta.
Pohdimme lopuksi aineistossamme nousseita asioita lähteisiin ja omiin mielipiteisiin tukien. Tutkimusta hyvinvoinnin yhteydestä kodin ja koulun yhteistyöhön voisi jatkaa kohdistamalla näkökulman huoltajien kokemuksiin yhteistyöstä. Myös eri luokka-asteiden eroja voisi tutkia tämän aiheen parissa. Mahdollisen jatkotutkimuksen aiheena voisi olla myös erilaisten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja niiden väliset erot.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]