”Kaikista ei tule niitä huippupelaajia, mutta se liikunnallisen elämäntavan opettaminen” : salibandyvalmentajien käsityksiä lasten ja nuorten valmennuksesta
Pokka, Sami (2024)
Pokka, Sami
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112362
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan salibandyvalmentajien käsityksiä valmennuksesta. Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen urheiluvalmennusta ja salibandya liikunnan muotona. Nostan esiin urheiluvalmentamisen käsitteen yleisesti sekä osana lasten ja nuorten liikuntakasvatusta. Pohdin valmentamista valmentajan roolin ja kasvatuksellisen toiminnan kautta. Lisäksi tarkastelen salibandyn erityispiirteitä ja salibandya urheiluseuratoimintana.
Valmentajien käsityksinä haluan saada tietoa siitä, mitkä tekijät ovat valmentajien mielestä tärkeitä lasten ja nuorten salibandyvalmennuksessa ja mitkä tekijät ovat haasteita valmennukselle. Lisäksi minua kiinnostaa, millainen on valmentajien käsitys hyvästä salibandyvalmentaja ja kuinka lasten ja nuorten salibandyvalmennusta voisi kehittää.
Tutkimusotteeni on fenomenografinen. Aineisto on hankittu teemahaastattelulla neljältä valmentajalta. He edustavat tällä hetkellä salibandytoiminnassa toimivia henkilöitä, joilla on kokemusta salibandyvalmennuksesta lasten tai nuorten kanssa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla edeten alkuperäisilmauksista merkitysyksiköihin ja niistä eri kategoriatasoihin.
Muodostin tuloksista tulosavaruuden. Tulosten mukaan salibandyvalmennuksessa on useita tärkeitä tekijöitä. Valmentajat kokivat liikunnalliseen elämäntapaan kasvattamisen tärkeäksi. Pelaajalähtöisyys, yksilöllisen kehityksen huomiointi ja vuorovaikutus olivat tärkeitä valmentajille. Sosiaaliset taidot koettiin tärkeäksi niin valmentajille kuin pelaajille. Näiden taitojen puuttuminen sekä yksilölliset erot pelaajiston välillä koettiin haasteiksi. Muita haasteita valmentajien mukaan olivat puutteelliset resurssit, kuten harjoitusolosuhteet, valmentajien määrä, valmentajan tietotaito sekä oman lajikokemuksen puutteet. Valmentajat uskoivat, että salibandyvalmennusta voitaisiin parhaiten kehittää valmentajien välistä yhteistyötä ja vuoropuhelua lisäämällä, kouluttautumalla sekä seurojen tuen, kuten valmennusoppaiden ja pelaajapolkujen avulla.
Johtopäätöksinä totean, että salibandyvalmentajilla voi olla iso vaikutus lasten ja nuorten elämään. Valmentajat kokevat roolinsa osana harrastusta tärkeäksi ja uskovat voivansa vaikuttaa pelaajiin positiivisesti sekä edistää pelaajien fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä.
Valmentajien käsityksinä haluan saada tietoa siitä, mitkä tekijät ovat valmentajien mielestä tärkeitä lasten ja nuorten salibandyvalmennuksessa ja mitkä tekijät ovat haasteita valmennukselle. Lisäksi minua kiinnostaa, millainen on valmentajien käsitys hyvästä salibandyvalmentaja ja kuinka lasten ja nuorten salibandyvalmennusta voisi kehittää.
Tutkimusotteeni on fenomenografinen. Aineisto on hankittu teemahaastattelulla neljältä valmentajalta. He edustavat tällä hetkellä salibandytoiminnassa toimivia henkilöitä, joilla on kokemusta salibandyvalmennuksesta lasten tai nuorten kanssa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla edeten alkuperäisilmauksista merkitysyksiköihin ja niistä eri kategoriatasoihin.
Muodostin tuloksista tulosavaruuden. Tulosten mukaan salibandyvalmennuksessa on useita tärkeitä tekijöitä. Valmentajat kokivat liikunnalliseen elämäntapaan kasvattamisen tärkeäksi. Pelaajalähtöisyys, yksilöllisen kehityksen huomiointi ja vuorovaikutus olivat tärkeitä valmentajille. Sosiaaliset taidot koettiin tärkeäksi niin valmentajille kuin pelaajille. Näiden taitojen puuttuminen sekä yksilölliset erot pelaajiston välillä koettiin haasteiksi. Muita haasteita valmentajien mukaan olivat puutteelliset resurssit, kuten harjoitusolosuhteet, valmentajien määrä, valmentajan tietotaito sekä oman lajikokemuksen puutteet. Valmentajat uskoivat, että salibandyvalmennusta voitaisiin parhaiten kehittää valmentajien välistä yhteistyötä ja vuoropuhelua lisäämällä, kouluttautumalla sekä seurojen tuen, kuten valmennusoppaiden ja pelaajapolkujen avulla.
Johtopäätöksinä totean, että salibandyvalmentajilla voi olla iso vaikutus lasten ja nuorten elämään. Valmentajat kokevat roolinsa osana harrastusta tärkeäksi ja uskovat voivansa vaikuttaa pelaajiin positiivisesti sekä edistää pelaajien fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]