”Sun pitää pystyy tähän, koska tää on kutsumusammatti” : kutsumukselliset tekijät ja ammatillisen identiteetin rakentuminen opettajankoulutuksessa
Tuominen, Camilla (2024)
Tuominen, Camilla
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212632
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212632
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajan työn kutsumuksellisista tekijöistä ja heidän ammatillisen identiteettinsä rakentumista opettajankoulutuksen aikana. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on ymmärtää , millaisena kutsumus näyttäytyy opettajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin näkökulmasta opettajankoulutuksen aikana. Toiseksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, opiskelijoiden näkemyksiä siitä, kuinka he kokevat ammatillisen identiteettinsä rakentuneen opettajanko ulutuksen aikana. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu kutsumuksen ja sen alakäsitteiden sekä ammatillisen identiteetin määritelmiin.
Tutkimusaineisto koostuu kuuden luokanopettaja opiskelijan haastatteluista. Luokanopettaja opiskelijat olivat sekä kandidaatin että maisterivaiheen opiskelijoita, jotka opiskelivat luokanopettajankoulutuksessa eri puolilla Suomea . Tutkimusaineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelua , jonka avulla kerättiin tietoa opiskelijoiden kokemuks ista opettajan työn houkuttelevuudesta ja oman ammatillisen identiteetin rakentumisen tekijöistä. Tutkimusaineisto on analysoitu hyödyntäen sekä teorialähtöistä että teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Opettajaopiskelijoiden kokemat kutsumukselliset tekijät jakaantuivat viiteen alateemaan , jotka olivat eettinen toiminta, opettajaa kuvailevat piirteet, elämänkulun tapahtumat, sitoutuminen ja opettajan ulkoinen työnkuva. Opettajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen perustui Laineen (2004) väitöskirjan pohjalta muodostuneisiin seitsemään ammatillisen identiteetin kokemuksellisiin orientaatioihinorientaatioihin: kokemus itsestä ja omasta osaamisesta, kokemus tehtävä tehtävä- ja toiminta toiminta-alueesta, kokemus toimintatavoista ja rooleista, kokemus valta valta-asemasta ja vastuusta, kokemus ammatin ulkoisesta kuvasta, kokemus kehityshistoriasta ja kokemus ammatin tulevaisuudesta. Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden kokeman kutsumuksen sekä ammatillisen identiteetin rakentumisen olevan yhteydessä toisiinsa. Tutkimus tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen kehittämiseen kehittämiseen.
Tutkimusaineisto koostuu kuuden luokanopettaja opiskelijan haastatteluista. Luokanopettaja opiskelijat olivat sekä kandidaatin että maisterivaiheen opiskelijoita, jotka opiskelivat luokanopettajankoulutuksessa eri puolilla Suomea . Tutkimusaineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelua , jonka avulla kerättiin tietoa opiskelijoiden kokemuks ista opettajan työn houkuttelevuudesta ja oman ammatillisen identiteetin rakentumisen tekijöistä. Tutkimusaineisto on analysoitu hyödyntäen sekä teorialähtöistä että teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Opettajaopiskelijoiden kokemat kutsumukselliset tekijät jakaantuivat viiteen alateemaan , jotka olivat eettinen toiminta, opettajaa kuvailevat piirteet, elämänkulun tapahtumat, sitoutuminen ja opettajan ulkoinen työnkuva. Opettajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen perustui Laineen (2004) väitöskirjan pohjalta muodostuneisiin seitsemään ammatillisen identiteetin kokemuksellisiin orientaatioihinorientaatioihin: kokemus itsestä ja omasta osaamisesta, kokemus tehtävä tehtävä- ja toiminta toiminta-alueesta, kokemus toimintatavoista ja rooleista, kokemus valta valta-asemasta ja vastuusta, kokemus ammatin ulkoisesta kuvasta, kokemus kehityshistoriasta ja kokemus ammatin tulevaisuudesta. Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden kokeman kutsumuksen sekä ammatillisen identiteetin rakentumisen olevan yhteydessä toisiinsa. Tutkimus tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen kehittämiseen kehittämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]