Merkityksellinen kokemus : taideperustainen toimintatutkimus saven työstämisen merkityksistä
Kansala, Rosa (2024)
Kansala, Rosa
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024033113761
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024033113761
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkastelee savityöskentelyn merkityksiä taideperustaisen toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimuskysymykseni on: Mitä merkityksiä tutkimushenkilöt ilmentävät savityöskentelyllä olevan toimintakokemuksen yhteydessä? Lähestyn merkityksiä tarkastelemalla toiminnan aikaisia kokemuksia. Taustalla vaikuttavat uusmaterialistinen ajatus materiaalin toimijuudesta ja John Deweyn kokemusfilosofia. Tutkielma tavoittelee tietoa, joka on sovellettavissa keramiikan opettajan työhön erityisesti harrastuskontekstissa. Tavoitteena on myös tutkimuksen osallistujien oman ymmärryksen lisääntyminen toiminnan henkilökohtaisista merkityksistä.
Aineistonkeruusyklejä oli kolme: keramiikan työpaja kuvataidekasvatuksen opiskelijoille Lapin yliopistolla Rovaniemellä, keramiikkakurssi Alankomaissa ja kolmanneksi tutkijan omiin savityöskentelyn merkityksiin syventynyt taiteellinen osio, joka toteutui Lapin yliopistolla. Aineistonkeruu on toteutettu ryhmässä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla savityöskentelyn aikana. Ensisijainen aineisto koostuu äänitteistä ja tutkijan muistiinpanoista. Lisäksi tukena on valokuvia toiminnasta ja sen aikana syntyneistä esineistä.
Aineistosta muotoutui hermeneuttis-fenomenologisella sisällönanalyysillä kolme pääkoodia: 1) omaan luovuuteen ja itsen kehittämiseen liittyvät merkitykset, 2) saveen, kehoon ja aisteihin liittyvät merkitykset ja 3) terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät merkitykset. Aineistosta ilmenevät merkitykset ovat pääasiassa positiivisia ja henkilökohtaista kasvua edistäviä. Kuitenkin myös negatiiviset tunteet ja haasteet kuuluvat työskentelyprosessiin. Toiminnan aikaisten merkitysten tarkastelun voi nähdä syventäneen osallistujien oppimiskokemusta.
Aineistonkeruusyklejä oli kolme: keramiikan työpaja kuvataidekasvatuksen opiskelijoille Lapin yliopistolla Rovaniemellä, keramiikkakurssi Alankomaissa ja kolmanneksi tutkijan omiin savityöskentelyn merkityksiin syventynyt taiteellinen osio, joka toteutui Lapin yliopistolla. Aineistonkeruu on toteutettu ryhmässä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla savityöskentelyn aikana. Ensisijainen aineisto koostuu äänitteistä ja tutkijan muistiinpanoista. Lisäksi tukena on valokuvia toiminnasta ja sen aikana syntyneistä esineistä.
Aineistosta muotoutui hermeneuttis-fenomenologisella sisällönanalyysillä kolme pääkoodia: 1) omaan luovuuteen ja itsen kehittämiseen liittyvät merkitykset, 2) saveen, kehoon ja aisteihin liittyvät merkitykset ja 3) terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät merkitykset. Aineistosta ilmenevät merkitykset ovat pääasiassa positiivisia ja henkilökohtaista kasvua edistäviä. Kuitenkin myös negatiiviset tunteet ja haasteet kuuluvat työskentelyprosessiin. Toiminnan aikaisten merkitysten tarkastelun voi nähdä syventäneen osallistujien oppimiskokemusta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]