Digitaalisten alustojen ja sosiaalisen median merkitykset luokanopettajien työn ja vapaa-ajan rajaamisessa
Saari, Hanna (2024)
Saari, Hanna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040113864
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040113864
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ala-asteen luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta digitaalisten alustojen ja sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimus tarkastelee digitaalisten alustojen ja sosiaalisen median merkityksiä luokanopettajien työn ja vapaa-ajan rajanhallinnassa. Selvitän tutkimuksessa, mitkä tekijät haastavat ja helpottavat digitaalista työn ja vapaa-ajan rajanhallintaa. Teoreettisena viitekehyksenä käytän tutkimuksessa useita rajanhallintateorioita. Tarkastelen tutkimustuloksia rajanhallintateorioihin sisältyvien läpäisevyyden ja joustavuuden näkökulmasta. Sivuan myös sitoutuneisuuden sekä työn tuunaamisen käsitteitä.
Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimussuuntauksen mukaisesti ja aineistolähtöisenä. Tutkimusaineisto koostuu alakoulun opettajille suunnatun sosiaalisen median yhteisökanavan kautta kerätystä laadullisesta kyselyaineistosta. Kyselyyn vastasi 13 luokanopettajaa, joista 12 päätyi tutkimusaineistoksi taustaehtojen täyttyessä työvuosien (< 3 vuotta) osalta. Aineiston analyysi toteutettiin Perttulan (1996;2000) kaksiosaista fenomenologista analyysiä mukaillen. Ensimmäisessä osassa muodostetaan yksilökohtaiset merkitysverkostot ja toisessa osassa muodostetaan yleinen merkitysverkosto, joka kuvaa tiivistetysti tutkimuksen päätulokset.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien työt tai töiden ajatteleminen siirtyvät vapaa-ajalle digitaalisten alustojen ja sosiaalisen median myötä. Sosiaalisesta mediasta haetaan vinkkejä, ideoita ja materiaaleja työhön ja oppitunneille. Sosiaalisen median välityksellä luokanopettajat jakavat omaa tai seuraavat toistensa työarkea. Sitä kautta saadaan vertaistukea, oppeja, ideoita tai omaan työhön. Vapaa-aikana työhön liittyvällä digitaalisten alustojen käytöllä on luokanopettajille sekä työn voimavaroja lisäävä, että rajanhallintaa haastavia merkityksiä. Voimavaratekijöitä ovat työn helpottaminen, sosiaalisesta mediasta saatava vertaistuki sekä oman opettajuuden kehittäminen. Rajanhallintaa haastaa työhön liittyvä digitaalisten viestintäalustojen käyttö sekä työyhteisön ja/tai kodin kanssa. Tutkimustulosten mukaan opettajilla on keinoja helpottaa rajanhallintaa digitaalisilla alustoilla. Rajaamista helpotettiin periaatteellisten päätösten avulla esimerkiksi alustojen ja ilmoitusten vaientamisella, Wilman ja sähköpostin käytön rajaamisella työajalle tai työyhteisön kesken sovituilla pelisäännöillä viestinnän osalta. Rajanhallintaa ilmeni myös sosiaalisen median kaverisuhteissa. Sosiaalisen median kaverisuhteiden rajaamisella opettajat helpottavat työstä irrottautumista tai suojelevat omaa yksityiselämää.
Tutkimustulokset osoittavat luokanopettajien tunnistavan rajanhallinnan haastavia ja helpottavia tekijöitä. Vaikka rajanhallinta on pääosin opettajien henkilökohtaisia toimia, tutkimustulokset osoittavat työyhteisön toimilla olevan myös tärkeä rooli digitaalisen rajaamisen edistämisessä.
Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimussuuntauksen mukaisesti ja aineistolähtöisenä. Tutkimusaineisto koostuu alakoulun opettajille suunnatun sosiaalisen median yhteisökanavan kautta kerätystä laadullisesta kyselyaineistosta. Kyselyyn vastasi 13 luokanopettajaa, joista 12 päätyi tutkimusaineistoksi taustaehtojen täyttyessä työvuosien (< 3 vuotta) osalta. Aineiston analyysi toteutettiin Perttulan (1996;2000) kaksiosaista fenomenologista analyysiä mukaillen. Ensimmäisessä osassa muodostetaan yksilökohtaiset merkitysverkostot ja toisessa osassa muodostetaan yleinen merkitysverkosto, joka kuvaa tiivistetysti tutkimuksen päätulokset.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien työt tai töiden ajatteleminen siirtyvät vapaa-ajalle digitaalisten alustojen ja sosiaalisen median myötä. Sosiaalisesta mediasta haetaan vinkkejä, ideoita ja materiaaleja työhön ja oppitunneille. Sosiaalisen median välityksellä luokanopettajat jakavat omaa tai seuraavat toistensa työarkea. Sitä kautta saadaan vertaistukea, oppeja, ideoita tai omaan työhön. Vapaa-aikana työhön liittyvällä digitaalisten alustojen käytöllä on luokanopettajille sekä työn voimavaroja lisäävä, että rajanhallintaa haastavia merkityksiä. Voimavaratekijöitä ovat työn helpottaminen, sosiaalisesta mediasta saatava vertaistuki sekä oman opettajuuden kehittäminen. Rajanhallintaa haastaa työhön liittyvä digitaalisten viestintäalustojen käyttö sekä työyhteisön ja/tai kodin kanssa. Tutkimustulosten mukaan opettajilla on keinoja helpottaa rajanhallintaa digitaalisilla alustoilla. Rajaamista helpotettiin periaatteellisten päätösten avulla esimerkiksi alustojen ja ilmoitusten vaientamisella, Wilman ja sähköpostin käytön rajaamisella työajalle tai työyhteisön kesken sovituilla pelisäännöillä viestinnän osalta. Rajanhallintaa ilmeni myös sosiaalisen median kaverisuhteissa. Sosiaalisen median kaverisuhteiden rajaamisella opettajat helpottavat työstä irrottautumista tai suojelevat omaa yksityiselämää.
Tutkimustulokset osoittavat luokanopettajien tunnistavan rajanhallinnan haastavia ja helpottavia tekijöitä. Vaikka rajanhallinta on pääosin opettajien henkilökohtaisia toimia, tutkimustulokset osoittavat työyhteisön toimilla olevan myös tärkeä rooli digitaalisen rajaamisen edistämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]