Monet minät : The Elder Scrolls Online -pelaajan virtuaalinen ja fyysinen pukeutumisidentiteetti
Kylämäki, Inkeri (2021)
Kylämäki, Inkeri
Lapin yliopisto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314512
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314512
Tiivistelmä
Peliala ja pelit eivät ole uusia ilmiöitä, mutta digitaalisten pelien suosio on noussut nopeasti viime vuosikymmenten aikana. Vuosien 2021–2021 aikana vaikuttanut Covid-19 -pandemia on osaltaan vaikuttanut digitaalisten pelien suosioon karanteenien ja etätyöskentelyn johdosta. Maailmanlaajuisesti videopelaajia on jo yli kolme miljardia. Pelialaa tutkitaan myös paljon, mutta vaatetusalaa ja pelialaa yhdistävä näkökulma on vielä varsin kapea.
Tämä tutkimus käsittelee The Elder Scrolls Online -pelaajan pukeutumisidentiteettejä online- ja offline-ympäristöissä. The Elders Scrolls Online -pelaajat voivat vaikuttaa pelihahmojensa pukeutumiseen monin eri tavoin, mutta minkälaisia valintoja pelaajat tekevät omaan pukeutumiseensa ja pelihahmojen pukeutumiseen liittyen? Tutkimuksessa tarkastellaan samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia pukeutumisidentiteettien välillä. Tutkimuksen pääkysymys on: Minkälainen suhde The Elder Scrolls Online -pelaajan offline- ja online-pukeutumisidentiteettien välillä on?
Tutkimuksen aineisto kerättiin web-kyselyllä ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä kuvailevaa tilastollista analyysiä. Aineistoa tarkasteltiin Magic Circle -teorian ja pukeutumisidentiteetin teorioiden näkökulmista. Vastaajia luokiteltiin Bartlen Player type -teorian avulla. Virtuaalista ja fyysistä tarkasteltiin lähtökohtaisesti samanarvoisina toiminnan alustoina.
Tuloksissa kävi ilmi, että pelaajat käyttävät pelin pukeutumismahdollisuuksia monipuolisesti ja vaihtoehtojen määrää arvostetaan. Omasta pukeutumisesta kerrottiin vähäsanaisemmin ja hillitymmin kuin pelihahmon pukeutumisesta, mutta pelaajat käyttivät samankaltaisia valintaperusteita pukeutumisen muuttamiseen sekä virtuaalisessa että fyysisessä ympäristössä. Omat mieltymykset vaikuttivat sekä omaan että pelihahmon pukeutumiseen. Pelaajat simuloivat käytännöllisyyden ja ympäristön vaikutuksia pelihahmon pukeutumiseen. Fyysinen ympäristö vaikutti peliin, mutta pelaajat eivät kokeneet pelien pukeutumisen vaikuttaneen omaan pukeutumiseensa.
Pelaajasta ei voi tutkimuksen tulosten perusteella luoda yhtä kaikille soveltuvaa muottia. Tärkeämpää pelaajalle on oman ja pelihahmon pukeutumisen valinnan vapaus.
Tämä tutkimus käsittelee The Elder Scrolls Online -pelaajan pukeutumisidentiteettejä online- ja offline-ympäristöissä. The Elders Scrolls Online -pelaajat voivat vaikuttaa pelihahmojensa pukeutumiseen monin eri tavoin, mutta minkälaisia valintoja pelaajat tekevät omaan pukeutumiseensa ja pelihahmojen pukeutumiseen liittyen? Tutkimuksessa tarkastellaan samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia pukeutumisidentiteettien välillä. Tutkimuksen pääkysymys on: Minkälainen suhde The Elder Scrolls Online -pelaajan offline- ja online-pukeutumisidentiteettien välillä on?
Tutkimuksen aineisto kerättiin web-kyselyllä ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä kuvailevaa tilastollista analyysiä. Aineistoa tarkasteltiin Magic Circle -teorian ja pukeutumisidentiteetin teorioiden näkökulmista. Vastaajia luokiteltiin Bartlen Player type -teorian avulla. Virtuaalista ja fyysistä tarkasteltiin lähtökohtaisesti samanarvoisina toiminnan alustoina.
Tuloksissa kävi ilmi, että pelaajat käyttävät pelin pukeutumismahdollisuuksia monipuolisesti ja vaihtoehtojen määrää arvostetaan. Omasta pukeutumisesta kerrottiin vähäsanaisemmin ja hillitymmin kuin pelihahmon pukeutumisesta, mutta pelaajat käyttivät samankaltaisia valintaperusteita pukeutumisen muuttamiseen sekä virtuaalisessa että fyysisessä ympäristössä. Omat mieltymykset vaikuttivat sekä omaan että pelihahmon pukeutumiseen. Pelaajat simuloivat käytännöllisyyden ja ympäristön vaikutuksia pelihahmon pukeutumiseen. Fyysinen ympäristö vaikutti peliin, mutta pelaajat eivät kokeneet pelien pukeutumisen vaikuttaneen omaan pukeutumiseensa.
Pelaajasta ei voi tutkimuksen tulosten perusteella luoda yhtä kaikille soveltuvaa muottia. Tärkeämpää pelaajalle on oman ja pelihahmon pukeutumisen valinnan vapaus.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]