Kuviksessa pitää kaikkien voida onnistua ja kokea, että pärjää : opettajien pedagogisia ratkaisuja ja opetuksen eriyttämistä
Huovinen, Anna-Maria (2023)
Huovinen, Anna-Maria
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414705
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414705
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani lähtökohtana on ollut mielenkiinto ymmärtää kuvataidetta opettavien opettajien keinoja kohdata oppimisen tukea tarvitsevia oppilaita kuvataiteen oppitunneilla. Tutkielmani sijoittuu kuvataidekasvatuksen ja erityispedagogiikan kentälle. Käsittelen tutkielmassani oppimisen tukea perusopetuksessa, kuvataidetunneilla ilmeneviä oppilaiden tuen tarpeita sekä tukea tarvitsevia oppilaita taiteen kentällä.
Tutkielmani on toteutettu strukturoidulla haastattelulomakkeella, jossa tutkimukseen osallistuneet opettajat vastasivat avoimiin kysymyksiin koskien heidän kuvataidetunneillansa käyttämiä opetuksen eriyttämisen sekä oppimisen tukemisen keinoja. Tutkimukseen vastanneita opettajia tavoitettiin Facebookin kuvataideopettajille suunnatun Kuvista -ryhmän sekä tutkijan aiempien työkontaktien kautta. Kyselyyn vastasi kuvataiteen aineenopettajia, erityisopettajia ja luokanopettajia, jotka kaikki toivat oman hieman erilaisen näkökulmansa kuvataiteen opettamiseen.
Tutkielmani tulokset jakautuivat viiteen eri teemaan, jotka kuvaavat opettajien pedagogisia ratkaisuja ja opetuksen eriyttämistä kuvataiteen oppitunneilla. Tutkielmani toi esiin, että kaikki kyselyyn vastanneet opettajat pyrkivät tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksessa järjestämään selkeitä, ehyitä ja strukturoituja oppimiskokonaisuuksia, joissa mahdollistetaan jokaisen oppilaan onnistuminen sekä positiiviset oppimiskokemukset, tuen tarpeista huolimatta. Kyselyyn vastanneet opettajat pyrkivät tukemaan oppilaan sosiaalisia taitoja ja sosiaalista asemaa omassa ryhmässä ja yhteisössään, ja pyrkivät tarjoamaan oppilailleen mahdollisuuksia vaikuttaa heidän ympäristöönsä. Tutkielmani tarjoaa katsauksen erilaisille kuvataiteen oppitunneille ja niillä esiintyviin oppimisen tuen muotoihin. Tutkielmani kokonaisuutena tuo esiin niitä opetuksen osa-alueita, joita kuvataidetta opettavan opettajan on hallittava kohdatessaan tukea tarvitsevia oppilaita.
Tutkielmani on toteutettu strukturoidulla haastattelulomakkeella, jossa tutkimukseen osallistuneet opettajat vastasivat avoimiin kysymyksiin koskien heidän kuvataidetunneillansa käyttämiä opetuksen eriyttämisen sekä oppimisen tukemisen keinoja. Tutkimukseen vastanneita opettajia tavoitettiin Facebookin kuvataideopettajille suunnatun Kuvista -ryhmän sekä tutkijan aiempien työkontaktien kautta. Kyselyyn vastasi kuvataiteen aineenopettajia, erityisopettajia ja luokanopettajia, jotka kaikki toivat oman hieman erilaisen näkökulmansa kuvataiteen opettamiseen.
Tutkielmani tulokset jakautuivat viiteen eri teemaan, jotka kuvaavat opettajien pedagogisia ratkaisuja ja opetuksen eriyttämistä kuvataiteen oppitunneilla. Tutkielmani toi esiin, että kaikki kyselyyn vastanneet opettajat pyrkivät tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksessa järjestämään selkeitä, ehyitä ja strukturoituja oppimiskokonaisuuksia, joissa mahdollistetaan jokaisen oppilaan onnistuminen sekä positiiviset oppimiskokemukset, tuen tarpeista huolimatta. Kyselyyn vastanneet opettajat pyrkivät tukemaan oppilaan sosiaalisia taitoja ja sosiaalista asemaa omassa ryhmässä ja yhteisössään, ja pyrkivät tarjoamaan oppilailleen mahdollisuuksia vaikuttaa heidän ympäristöönsä. Tutkielmani tarjoaa katsauksen erilaisille kuvataiteen oppitunneille ja niillä esiintyviin oppimisen tuen muotoihin. Tutkielmani kokonaisuutena tuo esiin niitä opetuksen osa-alueita, joita kuvataidetta opettavan opettajan on hallittava kohdatessaan tukea tarvitsevia oppilaita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]