"Sit me mennään sinne luokkaan, me ollaan kasvatustieteiden maistereita ja meillä ei oo mitään hajua, mitä me tehdään puolien oppilaiden kanssa” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia psyykkisesti oireilevasta oppilaasta opetustyössä
Lunnas, Emmi-Lotta; Väisänen, Minna (2024)
Lunnas, Emmi-Lotta
Väisänen, Minna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915935
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915935
Tiivistelmä
Yhä useampi oppilas oireilee psyykkisesti. Tällä tarkoitetaan sitä, että peruskouluikäinen oppilas ei kykene tai halua toimia ja käyttäytyä yleisten odotusten tai tavoitteiden mukaisesti kouluyhteisössä. Psyykkinen oireilu näyttäytyy ulospäin suuntautuen esimerkiksi häiriökäyttäytymisenä tai aggressiivisuutena. Sisäänpäin suuntautunut oireilu voi olla ahdistuneisuutta tai sosiaalisista tilanteista vetäytymistä. Oppilaan psyykkinen oireilu on yksi koulumaailman haasteista. Opettajien näkökulmasta huoli herää oppilaan oppimisen kannalta, mutta myös opettajan kyvyissä tukea ja kohdata oireilevaa oppilasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on oppilaiden psyykkisestä oireilusta ja sen tukemisesta. Tarkastelun kohteena ovat myös opiskelijoiden saamat valmiudet luokanopettajakoulutuksen kautta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta puolistrukturoidusta luokanopettajaopiskelijan haastattelusta. Aineisto analysoitiin fenomenografisin menetelmin.
Tutkimuksessa nousi esiin yhteensä kolme pääkategoriaa: 1) luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ja kokemukset oppilaan psyykkisestä oireilusta, 2) luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset oppilaan psyykkisen oireilun tuesta ja haasteista sekä 3) luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet tukea oppilaiden psyykkistä oireilua. Haastateltavat luokanopettajaopiskelijat tunnistivat useita psyykkisen oireilun piirteitä, jotka painottuivat pääosin ulospäin suuntautuneisiin oireisiin. He nimesivät myös erilaisia tuenmuotoja, joita voi hyödyntää konkreettisesti luokkaympäristössä. Opiskelijat kokivat, etteivät omaa tarpeeksi valmiuksia kohdata tai tukea psyykkisesti oireilevia oppilaita. Heidän mielestään luokanopettajakoulutus ei kurssisisällöiltään tai opetusharjoitteluiltaan edesauta näiden valmiuksien kehittymistä. Luokanopettajaopiskelijat näkivät, että oppilaan psyykkinen oireilu vaikuttaa niin oppimiseen, vuorovaikutussuhteisiin kuin pedagogiseen hyvinvointiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on oppilaiden psyykkisestä oireilusta ja sen tukemisesta. Tarkastelun kohteena ovat myös opiskelijoiden saamat valmiudet luokanopettajakoulutuksen kautta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta puolistrukturoidusta luokanopettajaopiskelijan haastattelusta. Aineisto analysoitiin fenomenografisin menetelmin.
Tutkimuksessa nousi esiin yhteensä kolme pääkategoriaa: 1) luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ja kokemukset oppilaan psyykkisestä oireilusta, 2) luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset oppilaan psyykkisen oireilun tuesta ja haasteista sekä 3) luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet tukea oppilaiden psyykkistä oireilua. Haastateltavat luokanopettajaopiskelijat tunnistivat useita psyykkisen oireilun piirteitä, jotka painottuivat pääosin ulospäin suuntautuneisiin oireisiin. He nimesivät myös erilaisia tuenmuotoja, joita voi hyödyntää konkreettisesti luokkaympäristössä. Opiskelijat kokivat, etteivät omaa tarpeeksi valmiuksia kohdata tai tukea psyykkisesti oireilevia oppilaita. Heidän mielestään luokanopettajakoulutus ei kurssisisällöiltään tai opetusharjoitteluiltaan edesauta näiden valmiuksien kehittymistä. Luokanopettajaopiskelijat näkivät, että oppilaan psyykkinen oireilu vaikuttaa niin oppimiseen, vuorovaikutussuhteisiin kuin pedagogiseen hyvinvointiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]