Bluey -animaatiosarjan tunnesisällöt ja niiden hyödyntäminen lasten tunnetaitojen kehittämisessä kuvataideopetuksessa
Veijalainen, Sonja (2023)
Veijalainen, Sonja
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041016166
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041016166
Tiivistelmä
Pro gradu tutkimukseni lähtökohtana on ollut kiinnostus tunnetaitoihin ja niiden opettamiseen osana kuvataidetunteja. Tutkimuksessa pohdin kuinka tunnetaitojen vahvistaminen onnistuisi kuvataideopetuksen keinoin 1-2-luokkalaisille oppilaille. Päädyin tutkimaan tunnetaitoja animaation katsomisen kautta, mikä kuuluu osaksi lasten kuvamaailmaa. Animaatioksi valitsin australialaisen Bluey-animaatiosarja ja siinä esiintyvän kuvitteellisen perheen sisaruskaksion Blueyn ja Bingon tunteiden ilmenemisen tarkastelun.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessani tarkastelen, millaisia kielteisiä tunnesisältöjä sarjan sisaruskaksikolla esiintyy. Aineiston keräämiseen ja tulosten analysointiin käytin multimodaalista sisällönanalyysiä, jonka avulla poimin tunnesisältöjä esimerkiksi hahmojen ilmeistä, eleistä, äänistä ja puheen sisällöstä.
Tutkimukseni osoittaa, että Bluey-animaatio voi tarjota hyvän keskustelupohjan tunteille ja tunnetaidoille. Hahmojen kautta voi heijastaa omia tunteita ja kokemuksia sekä harjoittaa empatiataitoja. Bluey-animaatioiden hahmojen tunteiden tarkkailun pohjalta pystyy rakentamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöjen ja tavoitteiden mukaisia kuvataidetunteja 1–2-luokkalaisille.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessani tarkastelen, millaisia kielteisiä tunnesisältöjä sarjan sisaruskaksikolla esiintyy. Aineiston keräämiseen ja tulosten analysointiin käytin multimodaalista sisällönanalyysiä, jonka avulla poimin tunnesisältöjä esimerkiksi hahmojen ilmeistä, eleistä, äänistä ja puheen sisällöstä.
Tutkimukseni osoittaa, että Bluey-animaatio voi tarjota hyvän keskustelupohjan tunteille ja tunnetaidoille. Hahmojen kautta voi heijastaa omia tunteita ja kokemuksia sekä harjoittaa empatiataitoja. Bluey-animaatioiden hahmojen tunteiden tarkkailun pohjalta pystyy rakentamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöjen ja tavoitteiden mukaisia kuvataidetunteja 1–2-luokkalaisille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]