”Kaikkien annetaan loistaa omalla tavallaan” : inklusiivisuus varhaiskasvatuksen kansallisissa ja paikallisissa asiakirjoissa
Heikkinen, Minna (2023)
Heikkinen, Minna
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041417490
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041417490
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee sitä, miten inklusiivista varhaiskasvatusta sanoitetaan varhaiskasvatuksen kansallisissa ja paikallisissa asiakirjoissa, sekä sitä kuinka yhdenmukaista ymmärrys inklusiivisesta kasvatuksesta on näillä varhaiskasvatuksen eri tasoilla. Laadullinen tutkimus on suoritettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, hyödyntäen siinä Index for Inclusion -mallia (Booth & Ainscow 2011). Aineistona tutkimuksessa ovat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (OPH 2022) ja neljän yksityisen varhaiskasvatusyksikön toimintasuunnitelmat lukukaudelle 2022-2023. Inklusiivista varhaiskasvatusta tarkastellaan inklusiivisten periaatteiden, inklusiivisten käytäntöjen ja inklusiivisen kulttuurin näkökulmista hyödyntäen Index for Inclusion -mallin (Booth & Ainscow 2011) rakennetta. Tutkimustulosten perusteella inklusiivinen varhaiskasvatus ymmärretään oletettua yhdenmukaisemmin kansallisissa ja paikallisissa asiakirjoissa. Käsitteiden yhdenmukaisuus oli joissain dimensioissa jopa yli 50 prosenttia. Tulosten lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa toimintasuunnitelmissa vajavuutta liittyen inklusiivisen kasvatuksen keskeisiin elementteihin. Johtuuko tämä inklusiivisen kasvatuksen pinnallisesta ymmärryksestä vai sen termistön heikosta hallinnasta? Johtopäätöksenä voi todeta, että varhaiskasvatuksen paikallisella tasolla on edelleen tilausta inklusiivisen kasvatuksen syvällisemmälle ymmärrykselle ja sen termistön vakiinnuttamiselle.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]