Piinallinen ratkaisu : haitalliset suunnittelumallit pakopelikokemuksen tuottajana
Kaarela, Hanna (2024)
Kaarela, Hanna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618566
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee haitallisten suunnittelumallien hyödynnettävyyttä pakopelipulmien ominaisuuksien toteuttajina. Tutkimuksen tavoite on selvittää, voiko haitallisilla suunnittelumalleilla toteuttaa sellaisen digitaalisen pakopelipulman tai pulmien kokonaisuuden, jolla saadaan tuotettua haluttuja kokemuksia.
Aineisto ominaisuuksien selvittämiseksi on kerätty kyselytutkimuksella. Kyselytutkimuksella selvisi, että pelaajilla on pulmille neljä vaatimusta hyvän pakopelikokemuksen täyttymiseksi. Vaatimukset koostuvat 3–7 ominaisuudesta.
Muodostuvien kokemusten selvittämiseksi taiteellisessa osiossa on suunniteltu pakopelipulmia sisältävä digitaalinen prototyyppi. Vaatimukset on pyritty toteuttamaan prototyyppiin hyödyntäen haitallisia suunnittelumalleja.
Tutkimuksen lopussa järjestettiin kolme testipeliä, joissa prototyyppi toimii osana peliä ratkaistavien pulmien muodossa. Pelin aikana pelaajien toimintaa on observoitu ja pelien jälkeen järjestetyt haastatteluissa on selvitetty pelaajien kokemuksia laajemmin.
Tuloksena todetaan, ettei kaikkia pakopelipulmilta toivottuja ominaisuuksia voi välttämättä tuottaa haitallisten suunnittelumallien avulla. Osa haitallisista suunnittelumalleista toimii haitallisesti myös pelillistettynä, eikä niitä voi käyttää hyvän kokemuksen tuottamisessa. Toisaalta osa malleista toimi ja onnistui tuottamaan pakopelimäisiä kokemuksia.
Aineisto ominaisuuksien selvittämiseksi on kerätty kyselytutkimuksella. Kyselytutkimuksella selvisi, että pelaajilla on pulmille neljä vaatimusta hyvän pakopelikokemuksen täyttymiseksi. Vaatimukset koostuvat 3–7 ominaisuudesta.
Muodostuvien kokemusten selvittämiseksi taiteellisessa osiossa on suunniteltu pakopelipulmia sisältävä digitaalinen prototyyppi. Vaatimukset on pyritty toteuttamaan prototyyppiin hyödyntäen haitallisia suunnittelumalleja.
Tutkimuksen lopussa järjestettiin kolme testipeliä, joissa prototyyppi toimii osana peliä ratkaistavien pulmien muodossa. Pelin aikana pelaajien toimintaa on observoitu ja pelien jälkeen järjestetyt haastatteluissa on selvitetty pelaajien kokemuksia laajemmin.
Tuloksena todetaan, ettei kaikkia pakopelipulmilta toivottuja ominaisuuksia voi välttämättä tuottaa haitallisten suunnittelumallien avulla. Osa haitallisista suunnittelumalleista toimii haitallisesti myös pelillistettynä, eikä niitä voi käyttää hyvän kokemuksen tuottamisessa. Toisaalta osa malleista toimi ja onnistui tuottamaan pakopelimäisiä kokemuksia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]