Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Olipa kerran sota : diskurssianalyysi sodan- ja sadunomaisuudesta kahdessa Hayao Miyazakin elokuvassa

Puolakka, Suvi (2024)

 
Avaa tiedosto
Puolakka_Suvi.pdf (827.4Kt)
Lataukset: 


Puolakka, Suvi
Lapin yliopisto
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041718863
Tiivistelmä
Länsimaisessa lasten- ja nuorten elokuvassa ei yleensä nähdä sotaa. Lasten ja nuorten maailmassa sota sen sijaan on tällä hetkellä näkyvissä muun muassa Euroopassa tapahtuvan sodan vuoksi. Sodan käsittelemisen mahdollisuuksia elokuvan keinoin kasvatuksen ja koulutuksen kentällä on syytä tutkia.

Tutkimuksessa tarkastellaan Hayao Miyazakin elokuvia Tuulen laakson Nausicaä ja Prinsessa Mononoke. Tutkimus on kvalitatiivinen, diskurssianalyyttinen tutkimus. Metodina on käytetty multimodaalista diskurssianalyysiä, jotta elokuva-aineiston monitahoisuus tulee huomioitua ja hyödynnettyä.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin Miyazaki rikkoo sotaan liittyviä diskursseja ja toisaalta rakentaa uusia, sodanvastaisia diskursseja elokuvissaan, ja millaisia sodan representaatioita ja sadun elementtejä aineistona olleissa elokuvissa on. Tutkimuksen tuloksena oli, että Miyazakin elokuvissa on kolme päädiskurssia sodanvastaisuuteen liittyen: vihollis-, viha- ja rauhadiskurssi. Vihollisdiskurssissa rakennetaan uudenlainen, perusteltuun toimijuuteen ja demonisen toiseuden rikkomiseen nojaava diskurssi. Vihadiskurssi rakentuu tunnesäätelyn pohjalle, ja rauhadiskurssi koostetaan kommunikaatiosta, ymmärtämisestä ja erilaisuuden hyväksymisestä. Sota representoituu elokuvassa kuvan, äänen ja kielen moodeina sekä hahmojen välisenä toimintana ja väkivaltana. Elokuvien sadun elementit ilmenevät sekä sadun funktioina, fantasiahahmoina että sadunomaisina ratkaisuina ja tarinan opetuksina.

Tuulen laakson Nausicaä ja Prinsessa Mononoke sisältävät sekä monitahoisia sodanvastaisia viestejä että kognitiivisia haasteita katsojalle, minkä voidaan katsoa edistävän elokuvien vaikuttavuutta lapsille ja nuorille. Sisällöllisesti elokuvissa on kuitenkin suhteellisen voimakkaita väkivaltakohtauksia, joten elokuvat eivät sovellu aivan pienille lapsille. Myös kognitiivinen ja kerronnallinen haastavuus avautuvat paremmin yli 12-vuotiaille lapsille. Kasvattajille ja opettajille elokuvat ovat käyttökelpoisia erityisesti rauhankasvatuksessa sodanvastaisen sisältönsä ja universaalia, ihmisten välistä ymmärrystä ja kommunikaatiota korostavan sanomansa vuoksi.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4596]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste