Co-production for building preventive HR services : a case study in a global energy technology company
Kaunisto, Riikka (2024)
Kaunisto, Riikka
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041819117
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041819117
Tiivistelmä
Tämä tutkimus osoittaa, että palvelumuotoilua työntekijäkokemuksen ja ennakoivan kehittämisen näkökulmasta tarkasteleva tutkimus tarjoaa lisäpotentiaalia HR-kehitykseen ja globaaleihin palvelukeskuksiin. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää HR-palveluiden yhteistuotantoa ja -kehittämistä globaalin energiateknologiayrityksen laadullisen tapaustutkimuksen pohjalta. Tutkimus on pragmaattinen muotoilututkimus, jossa pelillistämistä tiedonkeruumenetelmänä tutkittiin 12 työpajassa viidessä maassa ja kolmella mantereella 174 osallistujalla. Aineisto analysoitiin temaattisella konsepti- ja sisältöanalyysillä.
Tutkimus tuo uutta tietoa luomalla ennaltaehkäisevän yhteistuotannon viitekehyksen, jossa yhdistyvät tieto yhteistuotannosta, yhteiskehittämisestä ja riskienhallinnasta HR:ssä. Tutkimus toteutettiin kokeellisena globaalina tapaustutkimuksena, joka johti Voice of the Customer -pelillistämiskonseptin luomiseen ja testaamiseen työntekijöiden tarpeiden ymmärtämiseksi sekä yhteistuotantoprosessien ja HR-palvelujen parantamiseksi. Lisäksi tutkimus hyödyntää mahdollista tutkimusaukkoa ja luo uutta kehittämällä ja validoimalla kokonaisvaltaisen HR Bowtie -mallin – ennaltaehkäisevän lähestymistavan HR-kehitykseen. HR Bowtie voidaan nähdä myös viestintävälineenä, joka visualisoi reaktiivisten ja ennaltaehkäisevien toimenpiteiden roolia ja työntekijöiden ääntä HR-kehityksessä. Tämä tutkimus osoitti, että ihmiskeskeinen lähestymistapa voi nostaa HR:n uudelle tasolle siirtämällä painopisteen sisäisestä kehittämisestä yhteistuotantoon, mikä luo vahvan pohjan kehittämiselle digiaikakaudella.
Tutkimus tuo uutta tietoa luomalla ennaltaehkäisevän yhteistuotannon viitekehyksen, jossa yhdistyvät tieto yhteistuotannosta, yhteiskehittämisestä ja riskienhallinnasta HR:ssä. Tutkimus toteutettiin kokeellisena globaalina tapaustutkimuksena, joka johti Voice of the Customer -pelillistämiskonseptin luomiseen ja testaamiseen työntekijöiden tarpeiden ymmärtämiseksi sekä yhteistuotantoprosessien ja HR-palvelujen parantamiseksi. Lisäksi tutkimus hyödyntää mahdollista tutkimusaukkoa ja luo uutta kehittämällä ja validoimalla kokonaisvaltaisen HR Bowtie -mallin – ennaltaehkäisevän lähestymistavan HR-kehitykseen. HR Bowtie voidaan nähdä myös viestintävälineenä, joka visualisoi reaktiivisten ja ennaltaehkäisevien toimenpiteiden roolia ja työntekijöiden ääntä HR-kehityksessä. Tämä tutkimus osoitti, että ihmiskeskeinen lähestymistapa voi nostaa HR:n uudelle tasolle siirtämällä painopisteen sisäisestä kehittämisestä yhteistuotantoon, mikä luo vahvan pohjan kehittämiselle digiaikakaudella.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4467]