Työntekijäkokemus organisaatiokulttuurin heijastumana, tapaustutkimus kaupungin tekniseltä toimialalta
Kaikkonen, Merja (2024)
Kaikkonen, Merja
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050124728
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050124728
Tiivistelmä
Kuntien teknisen sektorin henkilöstöstä eläköityy yli kolmannes seuraavan viiden vuoden aikana. Työntekijäpula pakottaa myös kuntatyönantajat mukaan kilpailuun osaavien työntekijöiden rekrytoimisessa kuin pitämisessäkin. Tämän tutkielman keskiössä on kuvailla ja ymmärtää, millaisista elementeistä työntekijäkokemukset kaupungin teknisellä sektorilla koostuvat ja millaiseksi ne kohdeorganisaatioissa rakentuvat. Sekä sitä miten organisaatio- ja johtamiskulttuurien ominaispiirteet näyttäytyvät työntekijäkokemuksissa. Ilmiötä tarkastellaan strategisen henkilöstöjohtamisen näkökulmasta, tavoitteena valottaa sitä millaiset työntekijäkokemukset ja organisaatiokulttuurit muodostavat kuntien teknisen sektorin henkilöstölle veto- ja pitovoimaisia työpaikkoja.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä organisaatio- ja johtamiskulttuuri nähdään yhtenä kokonaisuutena niin, että organisaatiokulttuuri on ryhmän toimintaan vaikuttava henkinen syvärakenne, jonka määrittämissä rajoissa johtaminen tapahtuu. Työntekijäkokemus ymmärretään organisaatiokulttuurin ilmentymänä yksittäiselle työntekijälle. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusjoukko koostui Oulun kaupungin teknistä sektoria edustavien organisaatioiden asiantuntija- ja lähiesihenkilötehtävissä toimivista työntekijöistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, tutkimusaineiston koostuessa kymmenestä, kolmen eri organisaation työntekijöiden, sisäpiirihaastattelusta. Aineistoanalyysi on toteutettu teoriasidonnaisena sisällönanalyysinä. Teoreettinen viitekehys on ohjannut myös tulosten tulkintaa
Saatujen tulosten perusteella työntekijäkokemus kohdeorganisaatiokaupungin teknisellä sektorilla muodostuu useista toisiinsa liittyvistä tekijöistä, joista tärkeimpänä nousi esille työn merkityksellisyys, se kuinka hyvin työ ja työyhteisö pystyy täyttämään yksilön sille asettamat odotukset yhteenkuuluvuuden, autonomian ja kompetenssin suhteen. Näiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen, turvallisessa organisaatiokulttuurissa, luo perustan sisäiseen motivaatioon perustuvalle positiiviselle työntekijäkokemukselle. Strategisen henkilöstöjohtamisen näkökulmasta kaupungin teknisellä sektorilla tulisikin hankkia työntekijäymmärrystä kartoittamalla henkilöstön työlle ja työyhteisölle asettamien odotuksien täyttymistä ja rakentaa tämän perusteella näihin odotuksiin vastaavaa vahvaa ihmiskeskeistä organisaatiokulttuuria.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä organisaatio- ja johtamiskulttuuri nähdään yhtenä kokonaisuutena niin, että organisaatiokulttuuri on ryhmän toimintaan vaikuttava henkinen syvärakenne, jonka määrittämissä rajoissa johtaminen tapahtuu. Työntekijäkokemus ymmärretään organisaatiokulttuurin ilmentymänä yksittäiselle työntekijälle. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusjoukko koostui Oulun kaupungin teknistä sektoria edustavien organisaatioiden asiantuntija- ja lähiesihenkilötehtävissä toimivista työntekijöistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, tutkimusaineiston koostuessa kymmenestä, kolmen eri organisaation työntekijöiden, sisäpiirihaastattelusta. Aineistoanalyysi on toteutettu teoriasidonnaisena sisällönanalyysinä. Teoreettinen viitekehys on ohjannut myös tulosten tulkintaa
Saatujen tulosten perusteella työntekijäkokemus kohdeorganisaatiokaupungin teknisellä sektorilla muodostuu useista toisiinsa liittyvistä tekijöistä, joista tärkeimpänä nousi esille työn merkityksellisyys, se kuinka hyvin työ ja työyhteisö pystyy täyttämään yksilön sille asettamat odotukset yhteenkuuluvuuden, autonomian ja kompetenssin suhteen. Näiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen, turvallisessa organisaatiokulttuurissa, luo perustan sisäiseen motivaatioon perustuvalle positiiviselle työntekijäkokemukselle. Strategisen henkilöstöjohtamisen näkökulmasta kaupungin teknisellä sektorilla tulisikin hankkia työntekijäymmärrystä kartoittamalla henkilöstön työlle ja työyhteisölle asettamien odotuksien täyttymistä ja rakentaa tämän perusteella näihin odotuksiin vastaavaa vahvaa ihmiskeskeistä organisaatiokulttuuria.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4568]