Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppilaiden tunnetaitojen kehittämisestä alkuopetuksessa
Perälä, Susanna (2024)
Perälä, Susanna
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430206
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä alkuopetusikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittämisestä. Tunnetaidot ovat olennaisia taitoja elämässä pärjäämisen kannalta. Tänä päivänä puhutaankin paljon lasten tunnetaidoista sekä niissä ilmenevistä puutteista. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muotoutuu tunteiden, tunnetaitojen ja niiden merkityksen määrittelystä. Lisäksi viitekehys koostuu siitä tiedosta, miten alkuopetuksessa tunnetaitoja voidaan harjoitella ja tukea. Tunnetaidoilla tarkoitan tutkimuksessani erilaisia ihmisen keinoja tunteiden säätelyyn. Tunnetaitoihin sisältyy kyky tunnistaa ja nimetä itsessä ja muissa ihmisissä ilmeneviä tunteita. Lisäksi tunteiden turvallinen ja ymmärrettävä ilmaisu, tunteiden syy-seuraussuhteiden hahmottaminen ja empatiataidot ovat osa tunnetaitoja.
Tutkimukseni on fenomenografinen tutkimus. Aineiston hankinnan metodina hyödynsin teemahaastattelua. Tutkimukseni sisältää kuuden tutkimushenkilön käsityksiä tutkittavasta aiheesta. Henkilöt ovat esi- ja alkuopetussivuaineen käyneitä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt fenomenografista analyysiä.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on oppilaiden tunnetaitojen kehittämisestä alkuopetuksessa sekä millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on omasta tunnekasvatusosaamisestaan. Tutkimukseni tuloksena syntyi kuvauskategoria, joka sisältää seitsemän kategoriaa. Kategoriat ovat: Alkuopetusikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittämisessä huomioitavat seikat, Harjoiteltavat tunnetaidot, Tunnetaitojen harjoittelu ja kehitys, Pedagogiikka, Opettaja, Haasteet sekä Opiskelijoiden tunnekasvatusosaaminen ja sen kehitys. Kuvauskategorian kategoriat ilmentävät siis niitä käsityksiä, joita luokanopettajaopiskelijat ilmaisivat alkuopetusikäisten tunnetaitojen kehittämiseen ja harjoitteluun sekä omaan tunnekasvatusosaamiseen ja sen kehittymiseen liittyvän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnetaitojen tutkiminen on merkityksellistä, ja tunnetaitojen kehittyminen vaatii jo pienestä pitäen harjoittelua. Lisäksi tunnetaitojen opettaminen vaatii asiantuntemusta. On siis tärkeää, että tunnetaitoihin, niiden harjoitteluun sekä kasvattajien tunnekasvatusosaamiseen kiinnitetään huomiota.
Tutkimukseni on fenomenografinen tutkimus. Aineiston hankinnan metodina hyödynsin teemahaastattelua. Tutkimukseni sisältää kuuden tutkimushenkilön käsityksiä tutkittavasta aiheesta. Henkilöt ovat esi- ja alkuopetussivuaineen käyneitä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt fenomenografista analyysiä.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on oppilaiden tunnetaitojen kehittämisestä alkuopetuksessa sekä millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on omasta tunnekasvatusosaamisestaan. Tutkimukseni tuloksena syntyi kuvauskategoria, joka sisältää seitsemän kategoriaa. Kategoriat ovat: Alkuopetusikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittämisessä huomioitavat seikat, Harjoiteltavat tunnetaidot, Tunnetaitojen harjoittelu ja kehitys, Pedagogiikka, Opettaja, Haasteet sekä Opiskelijoiden tunnekasvatusosaaminen ja sen kehitys. Kuvauskategorian kategoriat ilmentävät siis niitä käsityksiä, joita luokanopettajaopiskelijat ilmaisivat alkuopetusikäisten tunnetaitojen kehittämiseen ja harjoitteluun sekä omaan tunnekasvatusosaamiseen ja sen kehittymiseen liittyvän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnetaitojen tutkiminen on merkityksellistä, ja tunnetaitojen kehittyminen vaatii jo pienestä pitäen harjoittelua. Lisäksi tunnetaitojen opettaminen vaatii asiantuntemusta. On siis tärkeää, että tunnetaitoihin, niiden harjoitteluun sekä kasvattajien tunnekasvatusosaamiseen kiinnitetään huomiota.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]